מאז פרוץ משבר הקורונה לפני ארבע שנים, הכלכלה העולמית חווה טלטלה מתמשכת. הסגרים החוזרים, לצד השיבושים החדים בשרשראות האספקה העולמית, החלו תגובת שרשרת שהתעצמה עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה. התוצאה: המחירים של מרבית המוצרים זינקו בשיעורים חדים. אחד הענפים שבו הן הורגשו במיוחד הוא ענף הרכב הישראלי, שבו נרשמו בשנתיים האחרונות עליות מחירים חדות כמעט בכל רכיב: קנייה, תחזוקה, ביטוח ודלק.

הרכבים החדשים

בדיקת "ממון" מעלה כי 15 הדגמים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון של שנת 2024 רשמו עליית מחירים ממוצעת של 13% בשנתיים האחרונות. חלק מהדגמים, כדוגמת יונדאי i20 ויונדאי קונה, זינקו בלמעלה מ-20%.
השוואה זו היא אמנם חלקית, כי יש דגמים כמו BYD דולפין שלא הגיעו לישראל לפני שנת 2023, או אחרים כמו סקודה אוקטביה שעברו שינוי מנוע משמעותי בין 2023 ל-2024, אולם התמונה הרחבה ברורה – מחיר רכב חדש זינק בכ-30-15 אלף שקל בממוצע בשנתיים האחרונות.

מחיר הדלק

אולם, עלות רכב לצרכן הישראלי אינה מושפעת רק ממחיר הרכב ההתחלתי, אלא גם מהוצאות שוטפות כמו טיפולים, דלק וביטוח. למשל, המחיר הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות לליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי היה 6.37 שקלים, אי אז באוקטובר 2022. כיום, מחיר הדלק גבוה בהרבה ועומד על לא פחות מ-7.9 שקלים לליטר – עלייה של כמעט 25%.
עבור מכל דלק ממוצע של כ-40 ליטר, המחיר זינק מכ-255 שקלים למכל מלא למחיר של כ-316 שקלים כיום. ביולי 2022, כאשר מחיר הדלק הגיע לשיא של 8.08 שקלים ולפני שמשרד האוצר החליט להתערב אקטיבית במס על הבלו, מכל דלק ממוצע בישראל עלה לא פחות מ-323 שקלים. ולפי מגמת ההתייקרות שנרשמה בחודשים האחרונים, עם חמש עליות מחיר רצופות, ייתכן כי אנו מתקרבים שוב לשיא חדש, מה שמסביר גם את העלייה החדה ברכישת מכוניות היברידיות וחשמליות בשנתיים האחרונות.

הביטוח המקיף

היבט משמעותי נוסף בעלות הכוללת של רכב לצרכן הישראלי הוא הביטוח השנתי. לפי נתוני סוכנות הביטוח ואתר השוואת הביטוחים Wobi, מחיר הביטוח הממוצע של 16 דגמי מכוניות מובילים זינק בכ-30%-10% בשנה האחרונה. בדגמים מסוימים, כדוגמת טויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה, מחיר הביטוח השנתי זינק בממוצע בלא פחות מ-55% בשנתיים האחרונות ובשיעור חד של עד כ-80% בהשוואת אפריל 2024 לעומת אפריל 2021.
נדב שרייבמן, מנהל מחלקת המחקר והאנליזה ב-Wobi, הסביר כי "בתחילת הקורונה היו ירידות משמעותיות של כ-20% במחירי הביטוח, בגלל הסגרים. אחרי היציאה מהקורונה, התחיל משבר סחורות והייתה עלייה משמעותית מאוד בחלקי החילוף. אנשים לא טסו לחו"ל בגלל האומיקרון ונרשמה עלייה של תאונות, והמחירים התחילו לעלות בייחוד בסוף שנת 2021 ותחילת 2022".
לדבריו, "בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה של כ-64% במחירי הביטוח המקיף. הסיבה היא כאמור חלקי החילוף, שהעלו את עלות התאונה, לצד עלייה חדה בשיעור הגניבות. בשנת 2020 היו 8,800 גניבות רכבים, ב-2021 נרשמה עלייה ל-12,400 גניבות, ב-2022 המספר כבר הגיע ל-16,500 ובשנה שעברה כ-20 אלף גניבות רכבים – זה מספר חריג מאוד".
שרייבמן מציין כי המלחמה באוקטובר האחרון הורידה מעט את שיעור הרכבים הגנובים, "אולם לפי נתוני ינואר השנה נראה שאנחנו באותה רמה כמו בשנה הקודמת, למרות המלחמה. כל עוד גניבות הרכבים לא יופחתו – מחירי הביטוח לא ירדו באופן משמעותי, בין היתר בשל העלייה החדה במכשירי המיגון שאמורים למנוע גניבה, כדוגמת איתורן או פוינטר. אם לפני שנה וחצי 8%-7% היו צריכים מיגון (בשביל לקבל ביטוח – ד"ר), כיום אנחנו עומדים על כ-20% מהמבוטחים".
יחד עם זאת, שרייבמן טוען כי נתוני החודשים האחרונים מראים התמתנות בעליות המחירים, וכי "אנחנו אמורים להיות די בשיא". בנוסף, הוא מסביר כי "זה נכון שיש מדד וממוצע, אבל הפערים בין החברות ובין הדגמים גדולים מאוד – הפער בין המקום הראשון לאחרון הוא כ-5,000 שקל".
לדברי שרייבמן, "יש חברות שיגידו 'אני עם רכבים כאלה לא רוצה לקחת את הסיכון', ויש שיגידו 'אני מבין שזה דגם שנגנב הרבה, אבל אולי שם דווקא הנהגים זהירים יותר, אז אני אשקף את זה במחיר'. בנוסף, יש חברות שעושות ממוצע גניבות לפי שישה חודשים אחרונים, ויש כאלה שמחשבות את הממוצע לפי שלושה חודשים".

הטיפולים במוסך

ואכן, אותה עליית מחירים חדה שנרשמה בחלקי החילוף השפיעה לא רק על שוק הביטוחים, אלא על עלויות הטיפולים במוסכים – שעבור מחזיקי רכב רבים יכולים להיות ההבדל בין הוצאה של כמה אלפי שקלים בשנה על הרכב להוצאה משמעותית הרבה יותר, של עד כמה עשרות אלפי שקלים בשנה.
סיגל עוז, מנכ"לית זירת המסחר "גלגלים" אשר מחוברת ללמעלה מ-1,000 מוסכים ויותר מ-120 ספקי חלפים, מסבירה כי "זה שוק שמושפע מאוד מעלויות החלפים. לצערי, בשנתיים האחרונות מצטרף בכל פעם עוד פקטור: בהתחלה זו הייתה הקורונה, אחר כך מלחמת רוסיה-אוקראינה ואז המלחמה פה, התקפות החות'ים והשפעתן על שרשראות האספקה".
לפי נתוני "גלגלים", מחיר טיפול "קטן" לאחד מ-10 דגמים מובילים במכירות מתחילת השנה עלה בכ-11% בממוצע בשנתיים האחרונות. בדגמים כמו פורד פוקוס, ניסאן מיקרה ויונדאי i20, נרשם זינוק של למעלה מ-15% בממוצע במחירי הטיפולים בין חודש אפריל 2022 לאפריל 2024.
עלות טיפול "גדול", אשר לרוב מתרחש אחת לכ-30 אלף ק"מ וכולל החלפת חלקים נוספים כמו מצתים, נוזל קירור ונוזל בלמים, זינקה לפי נתוני "גלגלים" בשיעור ממוצע של כ-17% בשנתיים האחרונות. גם כאן, כאמור, יש שוני רב בין הדגמים – טיפול גדול של ניסאן מיקרה זינק למשל בכמעט 36% בין אפריל 2022 לאפריל השנה, לעומת טיפול גדול של סקודה אוקטביה, אשר רשם עלייה של כ-6%.
לדברי עוז, לצד העלייה בשכר ובמחירי שעת העבודה במוסך, הסיבה העיקרית לזינוק במחירי הטיפולים היא העלייה החדה במחירי החלפים. "למשל, דלת קדמית ליונדאי i10 עלתה ב-26% בין שנת 2022 ל-2024. כנ"ל גם לסיאט איביזה, עלייה של כ-25%. אנחנו רואים את זה גם בשוק ביטוחי הרכב, לכן כל הענף הזה עולה ועולה", אמרה עוז.
ומה באשר למחירי הטיפולים של מכוניות חשמליות? לדברי עוז, "אין לנו עדיין היסטוריה של טיפולים לרכב חשמלי, כי הכל מאוד חדש והצרכן הישראלי לרוב לא מנסה לעשות 'מכרז' לטיפול, אלא הולך ליבואן עצמו כי הוא חושש לפנות למוסכים כלליים, אז אנחנו עדיין לא רואים את התחרות". לדבריה, "בסופו של דבר, הטיפול הוא טיפול – אם אין צורך להחליף מסנן שמן, אז יש צורך להחליף מסנן אוויר ויש נתונים שמראים שהשחיקה של הבלמים היא אחרת ברכבים חשמליים. התפיסה שרכב חשמלי לא צריך בכלל טיפול – אנחנו עדיין לא שם".
בשנת 2020 (הקורונה) היו 8,800 גניבות רכבים בישראל, ב-2022 המספר הגיע ל-16,500 ובשנה שעברה היו 20 אלף גניבות רכבים