בישראל עוקבים בעניין רב אחרי הדיווחים שהגיעו אתמול מאיראן על התרסקות המסוק שבו ישבו בין היתר נשיא הרפובליקה האיסלאמית איברהים ראיסי, ושר החוץ שלו חוסיין אמיר עבדוללהיאן. כמו במערב - גם בישראל מעריכים שהאיש שידוע בכינויו "התליין מטהרן" לא שרד את ההתרסקות.
בירושלים נמנעו אתמול מלהתייחס לאירוע בכל צורה - הגם שבאופן לא רשמי הבהירו גורמים בישראל שאין לה כל קשר או מעורבות להתרסקות המסוק, שלפי הדיווחים נגרמה כתוצאה מתנאי מזג האוויר הקשים סמוך לג'ולפה, עיר השוכנת ליד הגבול עם אזרבייג'ן, כ-600 קילומטרים צפונית מערבית לטהרן בירת איראן.
1 צפייה בגלריה
yk13930030
yk13930030
(צילום: WAEL HAMZEH, אי-פי-איי)
בכירים בירושלים אמרו כי לא צפויות השלכות למותם של ראיסי ועבדוללהיאן על ישראל, וגם לא על המדיניות של הרפובליקה האיסלאמית כלפיה.
ההשלכה היחידה שיכולה להתרחש תלויה בשאלה מי יהיה המחליף של נשיא איראן.
בכירים בירושלים אמרו עוד כי מלבד השינויים שיהיו בתוך איראן, לא יהיו לכך השלכות על ישראל מכיוון שמי שמקבל את ההחלטות בנוגע אליה הוא המנהיג הרוחני עלי חמינאי.
חמינאי הוא זה שקיבל את ההחלטות המרכזיות ביחס לתוכנית הגרעין ולקמפיין הטרור נגד ישראל. מהבחינה הזאת, מותו של ראיסי לא ישנה לטוב או לרע.
יחד עם זאת, קביעת מותם של הבכירים האיראנים כן יכולה לעודד את האופוזיציה במדינתם, שיכולה לנצל את חילופי השלטון שוודאי יגבירו את אי-היציבות במדינה.
לראיסי לא היה קשר ישיר או תפקיד במלחמה של חמאס, ובעיקר של הג'יהאד האיסלאמי, נגד ישראל. כוח קודס האיראני, הזרוע הבינלאומית של משמרות המהפכה, הגוף הביטחוני החזק של איראן, טיפל בארגונים בעזה ודאג להעביר אליהם, ככל שהתאפשר, נשק, תחמושת וכספים.
אבל לראיסי היה "תקציב מיוחד" בלשכתו, שנועד ל"העברה", בלי לציין את היעד. דרכי ההעברה לבכירי חמאס ומנהיגי הג'יהאד היו דרך חשבונות בנק של "קרובי משפחה" בחו"ל, לאזרחים בעזה שהתחייבו להעביר את הכספים להנהגת הארגונים, ודרך פלסטינים תושבי עזה שחזרו לרצועה וקיבלו מעטפות כספים שאותן החביאו במסוף הגבול המצרי.
לכאורה, ראיסי לא היה אמור, מהגדרת תפקידו, להיות מעורב מול ארגוני הטרור בחו"ל – חיזבאללה, החות'ים בתימן, המיליציות בעיראק וחמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה. אבל מאז ששם לפניו את המטרה להיבחר כשליט העליון של איראן ולהחליף את עלי חמינאי בבוא היום, הרחיב ראיסי את סמכויותיו, והעביר כספים. הוא עשה זאת בפרופיל נמוך, אבל בידיעתו המלאה של השליט.
סטודנט עזתי שהגיע מלימודיו בחו"ל עם סכומי כסף גדולים בדולרים הסגיר את הסוד, כשהמצלמות הסמויות במעבר הגבול הפלסטיני בעזה לכדו את התמונה של העברת הכספים.