כבר שבוע שצרפת מנסה להשיב את הסדר לקלדוניה החדשה, הטריטוריה שלה באוקיינוס השקט, שם נמשכות המהומות הקשות. המהומות גבו עד כה את חייהם של שישה בני אדם, ויותר מ-200 איש נעצרו. המשטרה הצרפתית שלחה עוד 1,000 שוטרים שיסייעו במשימה ל-1,700 השוטרים שנמצאים בארכיפלג.
אתמול הודיעה צרפת שהמשטרה פירקה עשרות מחסומים שהציבו המפגינים, בכביש הראשי שמחבר את הבירה נומאה עם נמל התעופה הגדול בטריטוריה. כ-60 מחסומים פורקו לאורך הכביש, שאורכו כ-60 ק"מ. נמל התעופה, טונטוטה, נסגר לתנועה בשבוע שעבר. הכביש שמוביל אליו ייפתח רק בעוד כמה ימים, כשתושלם מלאכת פינוי המחסומים וההריסות לאורכו.
1 צפייה בגלריה
yk13929531
yk13929531
(צילום: DELPHINE MAYEUR, איי-אף-פי)
המהומות בקלדוניה החדשה, שבה חיים כ-300 אלף בני אדם, החלו ביום שני בעקבות מחאה של האוכלוסייה הילידית על חוק שאושר בצרפת. אותו חוק משנה את חוקי ההצבעה בבחירות, ומאפשר גם למי שהגיעו לקלדוניה החדשה מצרפת להשתתף בהצבעה.
החוק מדאיג את הבדלנים בקבוצת האיים שתומכים בהיפרדות מצרפת, ואלה חוששים שהחוק יגדיל את השפעת הפוליטיקאים הפרו-צרפתים, על חשבון כוחה של האוכלוסייה הילידית. בתגובה למהומות אמרה ממשלת צרפת שהשינויים נחוצים כדי להבטיח בחירות דמוקרטיות בטריטוריה.
ב"הסכם נומאה" שנחתם ב-1998 התחייבה צרפת להעניק בהדרגה יותר סמכויות פוליטיות לטריטוריה. במסגרת ההסכם נערכו בה שלושה משאלי עם על המשך הקשר ההיסטורי עם פריז, ובכולם נדחתה הדרישה לעצמאות. עם זאת, המחנה הבדלני נותר משמעותי.
המפגינים בזזו חנויות, הציתו עסקים ומכוניות והקימו מחסומים רבים לאורך הכבישים. כתוצאה מכך הם חסמו גישה למזון ותרופות עבור חלק מהתושבים. מבין ההרוגים שלושה הם מקומיים-ילידים, ועוד שניים הם שוטרים. שלשום דווח על אדם נוסף שנהרג בקרב יריות במחסום.
סוניה לגארד, ראש העיר נומאה, אמרה כי הבירה נמצאת "תחת מצור". לדבריה, המתפרעים הציתו בניינים ציבוריים ולמרות תגבורת של מאות שוטרים צרפתים, הדרך לרגיעה באזור עדיין ארוכה.
קלדוניה החדשה הכריזה על מצב חירום הכולל עוצר לילי ואוסר על התקהלויות, מכירת אלכוהול ונשיאת נשק. לגארד אמרה שאמנם נרשמה בלילות האחרונים רגיעה מסוימת, אך בשעות היום המצב אינו משתפר – "אלא ההפך". היא סיפרה על הרס אדיר ועל מראות של "חורבן".
נשיא צרפת עמנואל מקרון מנסה לשמר את כוחה של צרפת באזור האוקיינוס השקט, שם ארה"ב וסין נאבקות על הגדלת ההשפעה שלהן. לצרפת יש אחיזה אסטרטגית באזור באמצעות הטריטוריות שלה, זכר לעברה הקולוניאליסטי, שכוללות את קלדוניה החדשה ופולינזיה הצרפתית.