לסבוס, האי השלישי בגודלו מבין איי יוון, קרוב לחופי טורקיה יותר מאשר ליוון, כך שמי שמתגעגע לטורקיה יוכל לפחות להשקיף עליה מרחוק. ובלי קשר, יש סיבות טובות להגיע לאי הזה, שנמצא במרחק טיסה של שעתיים מנתב"ג. אלה כוללות שמש, חופי ים ומפרצונים של ים צלול, מסעדות עם אוכל טרי מהמטבח היווני האהוב על החך הישראלי, כפרים ציוריים עם סמטאות, נמל קטנטן עם סירות דייגים, אפשרות לטיולים רגליים או ברכב, והכל במחיר סביר ומפתה עבור התייר הישראלי.
4 צפייה בגלריה
yk13967536
yk13967536
(הנמל בלסבוס | צילום: שאטרסטוק)
אולי יותר מכל, מפתה העובדה שלסבוס שמר על האותנטיות שלו כאי יווני ששוקק חיים בכל ימות השנה. הוא עדיין לא התמסחר כמו רודוס וכרתים האהובים על הישראלים, ובהם כבר קשה לשמוע יוונית באתרי הנופש והבילוי. בלסבוס יש בכל פינה טברנות מקומיות מזמינות, עם מטבח יווני מסורתי שבנוי על ירקות טריים, שמן זית, דגים ופירות ים טריים מתנובת דייגי האי שיצאו באותו בוקר לים בסירות קטנות, יין מקומי והרבה אוזו, שלסבוס נחשב לבירת הייצור שלו ביוון ובעולם.
לא תמצאו כאן "קלאבים" ענקיים בסגנון הכל כלול. המלונות משתלבים בנוף הירוק וההררי, שמשובץ כבישים מתפתלים ומשטחים של עצי זית ואורן. בטיול במעלה ההר, ברכב או ברגל, מתגלה מכל פינה נוף המפרצים הכחולים שמתחת והכפרים הקטנטנים הבנויים על ראש ההר ועל צלעותיו.
בלסבוס גרים כ-120 אלף תושבים, ויש לו שדה תעופה בינלאומי במרחק כעשר דקות נסיעה מבירת האי, מיטיליני (Mytilini). עד היום היה מסורבל לישראלים להגיע אליו. היה צורך לטוס לאתונה, ומשם בטיסה נוספת או בהפלגה של כמה שעות. ישראלים שהגיעו היו בעיקר אלה שרכשו בו בתים או הרפתקנים שחיפשו איים אותנטיים. הקיץ חנכה חברת קשרי תעופה קו טיסה ישיר אל האי, ומציעה חבילות טיסה פלוס מלון במחירים סבירים.
4 צפייה בגלריה
yk13967565
yk13967565
השוק בלסבוס | צילום: מאיר תורג'מן
מרחקי הנסיעה באי אינם גדולים וניתן לשכור רכב ליום, לנסוע בכבישים המקיפים אותו לאורך הים, לעצור בכל פינה או מפרץ קטנטן, לפרוס מגבת וליהנות מהים והשמש. רצוי לשחות בחופים מוסדרים עם פיקוח. בעונת הקיץ החופים מתעוררים ונפרסים בהם דוכני מזון ומיטות שיזוף. הם מציעים הרבה אפשרויות בילוי באווירה צעירה, ויש גם חופים שקטים וסולידיים.
מרבית תושבי האי גרים במיטיליני, שבנויה מהרבה סמטאות מעניינות, ובה נמצא גם הנמל הראשי של האי, ממנו יוצאות המעבורות לאתונה ולאיים, ובו עוגנות אוניות הקרוזים בטיולי הנופש בין האיים. את הנמל מקיפה טיילת עמוסה בטברנות ובבתי קפה. במעגל השני מהנמל נמצא השוק התוסס של העיר, עם חנויות דגים שנידוגו שעה קודם לכן לצד חנויות מזכרות לתיירים, ועם בתי קפה קטנים ומסורתיים שבהם יושבים הפרלמנטים המקומיים לצד בתי קפה ומסעדות מודרניים הפונים לקהל המקומי הצעיר ולתיירים. הטיול בשוק מעניק תחושה של השתלבות בין המקומיים, ולא של בילוי במדרחוב שנכבש על ידי תיירים. הברים פתוחים עד השעות הקטנות של הלילה, האווירה נעימה ויש תחושת ביטחון גם בשעות החשכה.
4 צפייה בגלריה
yk13967579
yk13967579
המלון וחוף הים | צילום: שאטרסטוק
במרחק חמש דקות נסיעה ממיטיליני נמצא Elysion, מלון 5 כוכבים על החוף, עם חדרים מרווחים ומפנקים. מלון נוסף, במרחק 20 דקות מהעיר, הוא מלון הבוטיק החדש Zaira. המקום היה בית בד והוסב למלון בעבודת שימור מדהימה, ויש לו חוף פרטי.
במרחק כחצי שעת נסיעה ממיטיליני שוכן אחד הכפרים הציוריים בלסבוס, אגיאסוס, שנראה כמו גלויה. סמטאותיו צרות ותחומות בין קירות אבן בני מאות שנים, ויש בו חנויות מזכרות, בתי קפה ומקומיים חביבים שמקבלים את פני התיירים בחיוך. בכפר תוכלו לראות וגם לרכוש עבודות חרס וגילוף בעץ שיוצרים המקומיים.
4 צפייה בגלריה
yk13967568
yk13967568
צילום: מאיר תורג'מן
קצת מערבה משם לאורך החוף, בדרום האי, נמצאת העיירה פלומרי (plomari), שבה נמצאות מזקקות אוזו “פלומרי” הקרוי על שמה. פלומרי מוכרת גם בזכות שמן הזית שלה. ניתן לבקר במזקקות האוזו, שהחלו את דרכן לפני מאות שנים כמפעל משפחתי, וגם במפעלים לייצור שמן זית. נעים לטייל ברחובות העיירה על הבתים הצבעוניים שלה. בקרבת פלומרי נמצא גם אחד החופים היפים ביותר של לסבוס – אגיוס איזידורוס.
מומלץ לקחת לפחות חצי יום כדי לבלות גם באתר המעיינות החמים והספא Therma, שיש לו חוף פרטי ובריכה עם מים בטמפרטורה קבועה של 40 מעלות. האתר מציע גם טיפולי ספא ועיסויים, ובריכה חיצונית שמשקיפה אל הים.
הכותב היה אורח חברת קשרי תעופה