"ברור שהמלחמה בצפון היא בלתי נמנעת. כשהאויבים שלנו מכריזים שבכוונתם להילחם בנו, אנחנו צריכים להקשיב להם ולא להתעלם, כי הם ימצאו את הדרך להגיע אלינו" - כך מדגישה סא"ל (מיל') שרית זהבי, הנשיאה והמייסדת של מרכז "עלמא", מכון מחקרי חינוכי שקימה לאחר שהשתחררה משירות קבע בחיל המודיעין.
"השליחות שלי היא לנטר את האתגרים של מדינת ישראל בחזית הצפון ולייצר לגיטימציה לצעדים שלנו באמצעות יצירת תשתית של מידע", היא אומרת. ואכן, בחודש שעבר, עם ההסלמה בשיגורים אל הצפון המפונה מתושביו, היא קיימה כנס חירום שבו הציגה מיפוי של אתגרי המלחמה מול איראן וחיזבאללה, נושא שהיא עוסקת בו מאז שנת 2014 בעיקר מול גורמים מחוץ לישראל, ומאז פרוץ המלחמה גם בתוך המדינה. מטרת הכנס: להסביר את החשיבות של החזרת השקט לצפון והשבת התושבים לבתיהם.
1 צפייה בגלריה
yk13935180
yk13935180
(עם סא"ל (מיל') שרית זהבי)
"אריאל שרון אמר בזמנו שדין שדרות כדין תל-אביב, ובאותו הקשר אנחנו חייבים להבין היום שדין מטולה כדין ירושלים", אומרת זהבי, "אסור לנו בשום אופן להשלים עם מה שקורה בצפון. המטרה של מכון המחקר שהקמתי היא לתרום למאמץ ליצירת לגיטימציה לפעולה של ישראל בזירה הצפונית באמצעות יצירת פלטפורמה של מידע על אתגרי הביטחון של ישראל". ולא, היא לא מוכנה להסגיר אם ואילו גורמי ביטחון בארץ ובעולם נעזרים במידע שהיא משיגה.
איך אתם מנתחים את מה שקורה בגבול הצפון?
"המחקר שלנו מבוסס על שילוב בין ניתוח שטח (מהלוויין של גוגל) למקורות בערבית. מהמחקר אנחנו גוזרים את הבנת המציאות ומייצרים תוצרים ויזואליים שלה. ראינו עוד לפני המלחמה איך הגבול משתנה לנו מול העיניים, איך חיזבאללה הלך והעמיק עמדות על קו הגבול. יש פה מלחמה, יש 60 אלף אנשים שלא יכולים לחזור הביתה נוכח שני איומים - טילי נ"ט וכוח רדואן. לא יהיה מענה לאיומים האלה עד שישראל תביא הישג מול חיזבאללה שבאמת יפגע בו ויכאב לו".
איך מכאיבים לו?
"לצורך העניין, אם יש מחסני טילי נ"ט צריך להשמיד אותם. צריך לפגוע בארגון באופן שימנע ממנו להשתקם ולאורך זמן ימנע ממנו לייצר פלישה לישראל. וצריך גם להסתכל על היום שאחרי ולראות איזה סוג של הסדרה אנחנו רוצים".
כלומר?
"כרגע מדברים על נסיגה של חיזבאללה, וזה בעייתי כי הם גרים בתוך הכפרים בדרום לבנון. זה כמו לדבר על נסיגה של חמאס מעזה. לא ריאלי, ובטח שלא למרחק של שמונה-עשרה ק"מ, שהוא לא מספיק. הדבר השלישי שצריך לוודא הוא מי כוח האכיפה של הדבר הזה. בשיח הבינלאומי מדברים איתנו על צבא לבנון, אבל זה לא משהו שישראל יכולה להסכים לו כי איפה צבא לבנון היה 17 שנה? הכי מפחיד אותי שתהיה הסדרה שתחזיר אותנו ל-6 באוקטובר".
סא"ל (מיל') זהבי מארחת בצפון עשרות משלחות של מנהיגים, אנשי תקשורת, יועצים פוליטיים, חברי קונגרס, סטודנטים ומובילי דעת קהל שמגיעים לארץ כדי לראות מקרוב את האתגרים בגבול. את אותו תפקיד היא ביצעה גם על מדים. מהצבא היא השתחררה בסופו של דבר בעקבות מחלת הקרוהן שממנה היא סובלת, וחשוב לה שמי שמתמודדים עם המחלה יידעו שאפשר להצליח גם תוך כדי התמודדות עם האתגרים הבריאותיים.
היא בת 48, בזוגיות פרק ב' ("בעלי מאוד תומך, בלעדיו זה לא היה קורה"). הם מתגוררים בגליל המערבי, ביישוב שלא פונה. מעבר לכך היא לא מעוניינת לפרט כדי לשמור על ביטחון משפחתה. כן, מסתבר שלא רק היא "רואה" את חיזבאללה. גם הוא רואה אותה. לאחרונה שודרו בתקשורת הערבית שתי כתבות תחקיר על פועלו של מרכז "עלמא". בכתבות, שהועלו לרשת וזכו לעשרות אלפי צפיות, שולבו תמונות של זהבי ושל חוקרי המכון.
את פוחדת?
"לא אענה על השאלה הזו. רק אגיד שאנחנו נוקטים את כל אמצעי הזהירות. אני יודעת שחיזבאללה עוקבים אחריי, וזו לא הפעם הראשונה. אנחנו ברדאר שלהם. אני, באופן אישי, קיבלתי שתי הזמנות מזויפות לכנסים בחו"ל, אבל לא נפלתי בזה, וגם לא בניסיונות פישינג לשיתופי פעולה לכאורה, שהגיעו כביכול בשם חוקרים אחרים, וכאשר בדקנו את ההצעות התגלה כי לא היו דברים מעולם".
משירות הקבע שלה בחיל המודיעין בפיקוד צפון השתחררה ב-2014. כעבור כמה שנים הקימה את "עלמא" במטרה ליצור מכון מחקר שיהווה צינור של מידע עבור הגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים. היא מעסיקה לשם כך חוקרי מודיעין ומומחים דוברי ערבית.
המסקנות של זהבי מהמחקרים שהיא עורכת הן שצריך לייצר הישג צבאי משמעותי מול חיזבאללה, אך בלי להגיע לסף של מלחמה כוללת; לעבות בצורה משמעותית את טווח ההגנה ביישובים; לחזק את כיתות הכוננות "כי הרי אי-אפשר להשאיר פה אנשים בצווי 8 לנצח". היא גם טוענת שצריך לדבר על הסדרה דיפלומטית בלבנון. איך מדברים דיפלומטיה עם ארגון טרור, ועוד מנסים לפרק אותו מנשקו כפי שמציעה זהבי לנסות לעשות? "בהתאם להחלטה 1559 של האו"ם, שהתקבלה בשנת 2004 בלי קשר לישראל וקוראת בין היתר לפרק את המיליציות הצבאיות בלבנון".
את לא קצת נאיבית בפתרונות שאת מציעה?
"אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות את המקסימום בכל המישורים. כרגע אני לא רואה מיגון, אני לא רואה עבודה במישור הבינלאומי ואני לא רואה עבודה התקפית משמעותית".
ומה אסור לנו לעשות?
"אסור לנו להשאיר את היוזמה לטבח הבא בידי חיזבאללה, שרוצה להחליט איך ומתי תיראה המערכה שהוא מתכנן לכיבוש הגליל. צריך לשלול יכולת ולהתכונן להגנת היישובים בתרחיש של חדירה קרקעית".