עסק מרוויח הוא ברכה. לבעליו, לעובדים ולרוב גם לצרכנים. זה לא בדיוק המצב בבנקים - שכאשר צוהלים שם בעת שהם גורפים רווחי ענק, מי שממש לא משתתפים בחגיגות הם הלקוחות, שרווחי העתק באים במקרה הזה ישירות על חשבונם ומכיסם.
הנתונים שפורסמו אתמול פשוט מדהימים. בתקופת מלחמה, כאשר רבים בעולם העסקי נרתמים לסייע למאמץ המלחמתי, ובו בזמן שרבים מאזרחי ישראל נאנקים תחת גל התייקרויות, הבנקים חוגגים במסיבת רווחים מדהימה. בנק הפועלים, אחד משני הבנקים הגדולים בישראל, מדווח כי מדובר ב"דוחות חזקים לרבעון הראשון של שנת 2024". המדובר ברווח נקי של כמעט שני מיליארד שקלים בשלושה חודשים בלבד. התשואה להון היא 14.6%. אגב, גם ברבעון הקודם, הראשון בעת מלחמת אוקטובר, הרוויח הבנק 1.8 מיליארד שקלים. מלחמה או לא - הבנק ממשיך בענייניו כרגיל ויחלק 40% דיבידנד לבעלי המניות. אפילו לא אחוז אחד פחות מהמקסימום שמתיר בנק ישראל.
גם בנק דיסקונט, השלישי בגודלו בישראל, הציג רווח נקי של 1.05 מיליארד שקל ותשואה להון של 14.6%. וגם הוא יחלק דיבידנד של 30% לבעלי המניות. ואפילו בנק יהב, בנק קטן יחסית, הרוויח ברבעון אחד: 91.6 מיליון שקל.
שלא תהיה טעות. אף אחד לא מתנגד שהבנקים ירוויחו כסף ואפילו הרבה. הבעיה היא אחת: הרווחים גדולים במיוחד, כאשר הדבר נובע בעיקר מחוסר ההתחשבות בלקוחות. הדוגמה שממש זועקת לשמיים בימי המלחמה האלה היא הפער העצום, שהולך וגדל בין הריבית שגובים הבנקים על הלוואות לבין אלה שהם משלמים על פיקדונות שקליים.
בשבועות האחרונים בדקנו כמה וכמה פעמים את שיעור האחוזים שישלמו הבנקים על פיקדונות ליום, לשבוע, לחודש ולשנה. למרות שבנק ישראל לא הפחית את הריבית הבסיסית במשק, הבנקים ללא שום סיבה נראית לעין, מורידים עוד ועוד את אחוזי הריבית שהם משלמים לנו על הפיקדונות. ההפרשים עצומים: בו בזמן שעל אוברדרפט גובים הבנקים ריביות שמגיעות לכ-10%, על פיקדון יומי מוכנים רובם לשלם ריבית מגוחכת ממש של 0.7% או 0.8%, לפני מס.
לכן, אל נא יתפלאו קברניטי הבנקים בישראל אם שוב יתכנסו חברי ועדת הכספים של הכנסת כבר בקרוב ויבקשו לחוקק חוקים, ממש לא רצויים, נגד הבנקים, כפי שניסו כבר בעבר. ואולי הגיע הזמן באמת שמישהו יעשה סוף לחגיגה הזו על חשבוננו. ולכן, עדיף להם למנהלי הבנקים, שחלקם מתחלפים בימים האלה, להתעשת ולהבין בעצמם שזו חובתם בתקופת מלחמה ומועקה כלכלית ללכת לקראת הלקוחות. מוטב שיעשו חושבים לפני שתנחת עליהם חקיקה של חברי כנסת פופוליסטיים, לקראת הבחירות הבאות שייתכן שאינן רחוקות עוד.
זה זועק לשמיים, בטח בימים של מלחמה ומצוקה כלכלית, הפער העצום, שהולך וגדל עוד ועוד בין הריבית שגובים הבנקים על הלוואות לבין אלה שהם משלמים על פיקדונות שקליים