משרד האוצר יפתח כבר בימים הקרובים במסע הסברה לציבור על ביטוחי הבריאות לאחר שאתמול נחשף בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת כי ערב הרפורמה למניעת כפל ביטוח בריאות נרשמה התייקרות עצומה של כ-40% בפרמיות. הרפורמה תיכנס לתוקף ב-1 ביוני.
לקראת הדיון אתמול חשפה רשות שוק ההון את שיעור התייקרות הפרמיות בפוליסות הניתוחים החל מ-1 ביוני. בפוליסות מסוג "שקל ראשון" - בהם מבוטחים קרוב ל-3 מיליון איש - תחול התייקרות ממוצעת של 39%, בעוד שבפוליסות מסוג "משלים שב"ן" תחול התייקרות ממוצעת של 2.3%.
הנתונים של הרשות מבחינים בין קבוצות הגיל השונות. בפוליסות "שקל ראשון" ההתייקרות הגבוהה ביותר חלה בקרב בני ה-66 ומעלה וכן בגילי 20-0 שנה, ובשתי הקבוצות היא עומדת על 45%. ההתייקרות הנמוכה ביותר חלה על בני 30-21 ועומדת על 29%.
בפוליסות "משלים שב"ן", ההתייקרות הגבוהה ביותר חלה גם כן על קבוצת בני ה-66 ומעלה, אך היא עומדת בממוצע על 5.6%. קבוצת גיל נוספת שהעלייה בה גבוהה יחסית היא בני 0 עד 20, שהפוליסות שלהם יתייקרו ב-3.8%. עבור בני 30-21 חלה ירידה של 1.3% במחיר הפוליסה.
העלייה המשמעותית בפוליסות מסוג שקל ראשון אינה מקרית ואמורה לדחוף מבוטחים לעבור לפוליסה מסוג משלים שב"ן. הסיבה היא שהרוב המוחלט של המבוטחים שמחזיקים בפוליסה מסוג שקל ראשון מחזיקים גם בביטוח שב"ן של קופות החולים. מבוטחים אלו משלמים מדי חודש פרמיות כפולות גם לקופת החולים וגם לחברת הביטוח. בשונה מפוליסות משלים שב"ן, שבהן המבוטחים משלמים מראש עבור כיסוי שהשב"ן לא מספק להם, בפוליסות שקל ראשון הם משלמים על כיסוי שחלק גדול ממנו השב"ן כבר מספק, ואם ייאלצו לעבור ניתוח, הם יוכלו להשתמש רק באחד מהביטוחים. ההערכה היא שמדובר בעלות עודפת של 2,000 שקל למשק בית בשנה, ובסך הכל של 1.3 מיליארד שקל.
כדי לצמצם את כפל הביטוחים, הרפורמה קבעה שני סעיפים מרכזיים: כל מי שמחזיק בפוליסה "שקל ראשון" יועבר לפוליסה משלים שב"ן, אלא אם יעדכן את חברת הביטוח שברצונו להישאר עם הפוליסה הנוכחית שלו. סעיף נוסף קובע שאם מבוטח ביצע ניתוח דרך השב"ן והוא מחזיק במקביל בביטוח שקל ראשון, חברת הביטוח תצטרך לשלם חלק גדול מעלות הביטוח לקופת החולים.