ממש בימים אלו, כמעט שמונה חודשים מאז תחילת המלחמה, פועלים סוף-סוף כוחות צה"ל בציר פילדלפי - עורק ההברחות הראשי של אמצעי הלחימה של חמאס בעזה ממצרים. אורכו של הציר כ-12 קילומטרים ומתחתיו, כמו דרך מעבר רפיח שצה”ל השתלט עליו, הועברו לא רק רקטות, פצ"מרים וטילי נ"ט, אלא גם מכונות ייצור אמל”ח שבאמצעותן בוצע ייצור מקומי בתוך עזה.
1 צפייה בגלריה
yk13931870
yk13931870
(פעילות אוגדה 162 ברפיח | צילום: דובר צה"ל)
ועדת החקירה שתוקם לאחר המלחמה בוודאי תידרש גם לסוגיה מדוע הפעולה לא בוצעה שם מזמן, אבל דווקא המלחמה הרב-זירתית, בעיקר בחזית הצפונית מול חיזבאללה, מלמדת אותנו מה עלול היה להגיע לזרוע הצבאית של חמאס שהתעצמה.
טילי קורנט מתקדמים לטווחים ארוכים, רקטות עתירות משקל בין 100 ק”ג לחצי טונה חומר נפץ וכטב”מים מדויקים לטווחים ארוכים. אם הציר הזה לא ייחסם, האמצעים הללו, שכוחות צה"ל ותושבי הצפון מתמודדים איתם, היו מגיעים לעזה ומשם לתושבי הנגב המערבי, שדרות, אשקלון ואשדוד. המשמעות היא חיזבאללה בעזה. במטרות המלחמה הוגדר לצבא למוטט את השלטון הצבאי של חמאס. בלי לקטוע את עורק החמצן הזה, הלחימה לא הייתה משיגה את תוצאותיה, וחמאס היה משקם את יכולותיו מהר. לקצוץ את הדשא זה חשוב, בטח כשהירי לעוטף מתגבר ואיתו התסכול של התושבים והתושבות, אלא שזה רק מחזק את הצורך הקריטי להפיל את חמאס - לכן נדרשת פעולה אסטרטגית שתגדע את ציר ההתעצמות שלו. זה יותר דחוף, למשל, מהכרעת הגדודים שנמצאים ברפיח. הפעילות תיקח זמן, עד שיאתרו את כל המנהרות ולאחר מכן יפוצצו או יאטמו אותן. זה חשוב, אבל זה לא יבטיח את סיכול ההברחות. טיפול נקודתי במנהרות לא יספיק, כי הוא זמני. יש צורך בהקמת מכשול תת-קרקעי דומה לזה שהוקם בגבול שלנו עם עזה. המכשול הזה הוכיח את עצמו ולא נפרץ במלחמה ולא בתקופה שקדמה לה. עד לכניסת צה”ל לרפיח עוד התקיימו שיחות מול המצרים במטרה להקים קיר כזה, מאחר וצה"ל לא מתכוון להישאר על ציר פילדלפי.
היחסים בין המדינות עכורים כרגע בגלל התנגדות המצרים לכניסת צה”ל לרפיח, אבל ישראל מנסה לפעול בזהירות יתרה, כולל הנחיות לנוהלי ירי מחמירים כדי שלא יזלוג בטעות למצרים. ישראל גם הקימה מנגנון תיאום מול הצבא המצרי שיאפשר את המשך הפעולה הרגישה ויפיג את החשש המצרי מנהירה של אלפי עזתים לשטחם. נכון לעכשיו, בפעולת פינוי נכונה של צה”ל, קרוב למיליון איש כבר עזבו את בתיהם לכיוון מערב, מהר יותר מכפי שהעריכו האמריקאים וכמעט ללא פגיעה בבלתי מעורבים.
כשבועיים לאחר תחילת המבצע ברפיח, כוחות אוגדה 162 מעמיקים את הלחימה, וחטיבת הקומנדו החלה לפעול בשכונת ברזיל בפאתי העיר - שנחשבת לנקודה המערבית ביותר במרחב שאליה הגיעו כוחות צה"ל. נכון לשלב זה, במרחב רפיח פועלות ארבע חטיבות, שלוש מהן סדירות, קומנדו, גבעתי ו–401 של חיל השריון וחטיבת מילואים אחת, 12 (הנגב), שפועלת בחלק הקרוב יותר לשטח ישראל. במקביל לפעילות ברפיח, שתי אוגדות נוספות פועלות ברצועה. הפשיטות של צה"ל נמשכות גם בצפון הרצועה ובמרכזה, ולפעולה במחנה הפליטים בג'באליה הצטרפה ביממה האחרונה פשיטה חטיבתית על שכונת סאברה - מהגדולות בעיר עזה.