מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שב וקרא לישראל להסכים לתנאי סעודיה להסכם נורמליזציה בין המדינות, הסכם שארה"ב מקדמת עוד מלפני תחילת המלחמה - וכעת מקווה שיהיה חלק מרכזי מפתרון כולל שלה. אלא שריאד דורשת הסכמה ישראלית להתקדמות לעבר מדינה פלסטינית, ולכך ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב בתוקף.
"הסעודים דורשים הפסקת אש בעזה ונתיב למדינה פלסטינית – ויכול להיות שישראל לא מסוגלת או מוכנה להמשיך במסלול הזה", אמר אמש בשימוע בוועדת החוץ של הסנאט. מסר חריף אף יותר העביר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שאמר בשיחותיו השבוע בישראל – אחרי פגישתו עם נתניהו – כי הוא מאוכזב מאוד ממה ששמע. "עם ביבי לא תהיה נורמליזציה עם סעודיה", אמר סאליבן באותן שיחות.
המסר מסאליבן הועבר לכמה אישים בישראל, שהתרשמו שהיועץ הבכיר של ביידן מאוכזב מאוד, כמעט מיואש, מהמצב – וחושש שנתניהו פשוט לא מסוגל להבין את גודל השעה ולקבל החלטה היסטורית שתשנה את פני המזרח התיכון, ומעדיף לשמור על הקואליציה שלו עם בן גביר וסמוטריץ'. המסר שלו הוא שהסכם עם סעודיה "מסדר את כל הזירות" – כולל האיום של צווי מעצר בבית הדין בהאג – כיוון שההערכה היא שלא יעמידו לדין ראש ממשלה שנמצא באמצע תהליך מדיני היסטורי. סאליבן אמר שהוא לא מצליח להבין כיצד נתניהו מוותר על כך רק כי הוא פוחד מבן גביר.
גורמים ששוחחו עם סאליבן הבינו שנתניהו לא מוכן לאשר כל ניסוח שמדבר על הפסקת לחימה, או משפט שמעניק חזון של הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. לדברי גורמים אמריקאים, אותו נתניהו הוא הרי "אמן ניסוחים" – ופתאום לא מוכן לתת הצהרה מעומעמת שתאפשר לצאת מהמבוי הסתום. "אפשר למלא אצטדיון כדורגל עם אנשים שנתניהו הבטיח להם דברים ולא קיים. אנחנו ממש מיואשים. עם נתניהו לא תהיה נורמליזציה. יש כאן הזדמנות לשינוי פני המזרח התיכון. נתניהו חייב לקבל החלטה: או לשמר את הקואליציה שלו או על ללכת על מהלך היסטורי מול סעודיה שמחייב אותו לשלם מחיר שאולי יסכן את הקואליציה שלו", אמר גורם אמריקאי.
כעדות אולי לתסכול הרב בוושינגטון, כמה גורמים אמריקאים אף שאלו בשיחות סגורות האם נתניהו והליכוד הם ממשיכי דרכו של בגין - או של כהנא. האנשים ששוחחו עם סאליבן התרשמו גם שארה"ב מתחילה לחשוב על תוכנית גיבוי שעלולה לפגוע באינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. בעבר כבר דווח על תוכנית חלופית שכזו, שתכלול אולי הסכם רק בין סעודיה וארה"ב.