בזה אחר זה נפתחים ברחבי אירופה משפטים תקדימיים נגד בכירים וקצינים לשעבר במשטר אסד, על פשעי מלחמה שביצעו מאז שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. חלקם נשפטים בהיעדרם, אחרים נעצרו אחרי שהצליחו להסתנן לאירופה במסווה של פליטים.
בבית הדין הפלילי בפריז החל אתמול משפטם של שלושת הבכירים ביותר במשטר אסד שעומדים כעת לדין: עלי ממלוכ (78), היה ראש המועצה לביטחון לאומי והממונה על שירותי המודיעין ועבד ישירות עם הנשיא בשאר אסד; ג'מיל חסן, בתחילת שנות ה-70 לחייו, היה ראש המודיעין של חיל האוויר הסורי ונכח בחקירותיהם של אזרחים סורים ובתאי העינויים; וסלאם מחמוד, באמצע שנות ה-60 לחייו, ששימש קצין החקירות הבכיר ביחידת המודיעין של נמל התעופה הצבאי בדמשק.
השלושה יעמדו לדין ללא נוכחותם. כבר ב-2018 הוצא נגדם צו מעצר שלא כובד, ובבית המשפט מעריכים כי סוריה לא תסגיר אותם. הם נאשמים בביצוע פשעי מלחמה נגד אזרחים סורים, שאחדים מהם יופיעו בבית המשפט בפריז לתת עדות, מאחורי פרגוד ובעיוות קול - מחשש ששלטונות סוריה יתנכלו לקרובי משפחותיהם שמתגוררים במדינה.
בשלושת הימים הקרובים יציגו העדים סיפורים מצמררים על שיטות העינויים בבתי הכלא ובתחנות המעצר בסוריה: תליית החשוד מהרגליים, והראש על תלוליות עפר, אש לרגליים למשך שעות ארוכות, התזת דליי מים רותחים על גופם העירום של ה"נאשמים", מכות, מהלומות חשמל והרעבה. לבית המשפט אף יוצגו תמונות שצילמו בסתר שוטרים וסוהרים סורים שהצליחו להשתחרר מתפקידיהם.
לאולם בית המשפט אסור להכניס מצלמות, אך דובר בית המשפט הודיע כי הפעם הוחלט לעקוף את האיסור ולתעד את כל הליכי המשפט, "למען ההיסטוריה".
כאמור, המשפט בפריז אינו היחיד. בבירות אחרות באירופה מתקיימים בימים אלה משפטים נגד קצינים בכירים לשעבר במשטר אסד שנעצרו על אדמת אירופה. חלקם הצליחו להסתנן ליבשת במסווה של פליטים. בהמבורג החל ביום שישי האחרון משפטו של חבר לשעבר בשביחה, מיליציה סורית הנאמנה למשטר אסד שהטילה אימה על מתנגדי המשטר. הסורי בן ה-37 מואשם בפשעים חמורים הכוללים עינויים קשים, חלקם שיטתיים, של אזרחים.
בשטוקהולם החל לפני חודש משפטו של הבריגדיר גנרל מוחמד חמו (65) שנלכד בשוודיה. הוא מואשם בפשעים נגד האנושות במסגרת תפקידו בצבא סוריה ב-2012.