בבית המשפט המחוזי בירושלים העיד אתמול שר המשפטים יריב לוין במסגרת תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס) במשפט נתניהו. השר סיפר, בין השאר, על הקשר שלו עם ראש הממשלה, על חקירתו במשטרה, וגם על ההנחיות שקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע לחוק ישראל היום, בעודו מכהן כיו"ר ועדת הכנסת.
בחקירתו בידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפר לוין על הצעת חוק ישראל היום: "הצעת כבל הייתה דבר חריג. הוא הביא אותה מהיום למחר. כל הדיבורים עליה היו כשהייתי בחופשת מחלה בניתוח, ומי שטיפל בה היה אלקין. אמרתי לכבל 'ככה לא עובדים בשיחת מסדרון. תדחה, בוא לא נפתח את המושב בפעולה קשה’. כבל נענה בסופו של עניין – אבל הדבר הזה מערער את הקואליציה בצורה משמעותית".
1 צפייה בגלריה
yk13932691
yk13932691
(צילום: שלו שלום)
הוא אמר שחופש ההצבעה בוועדת השרים בנושא היה פרקטיקה נהוגה - לאור חוסר ההסכמות. "ההערכה שלי הייתה שהיה סיכוי שלהצעת החוק יהיה רוב. אני מאשר שחשבתי שכשאתה מגיע לפתח האולם ומבין שבהצבעה אתה יכול להפיל את הממשלה, יכול להיות שזה ישתנה. לא ידעתי על תיאום". נתניהו, לדבריו, התנגד להצעה "מכל וכל", כלשונו. "הוא נתן לי הנחיה ברורה – לפני שנפתח המושב וגם כשאיתן כבל הגיע עם ההצעה – שאם החוק יעבור, אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא מאפשר לו להתקדם. הוא אמר לי את זה פעם אחת".
את ההצבעה בקריאה טרומית הגדיר לוין כאירוע לא דרמטי. כשנשאל על ידי עורך הדין חדד מה הייתה השפעת חוק ישראל היום על ההליכה לבחירות, והשיב: "אפסית. הבעיות היו רבות מאוד ולא ניתנות לפתרון". שר המשפטים נשאל על ידי סנגורו של נתניהו גם על חקירתו במשטרה ב-2017. לוין נשאל אם החוקרים ניסו להטעות אותו בחקירה - והשיב: "לא הייתי צריך הרבה כוחות לומר את האמת, זה מובן מאליו. הרגשתי שמנסים בכוח להוציא ממני דברים - או שלא היו או שלא זכרתי שהיו, באופן שנתן לי להרגיש מאוים".