כוחות צה"ל ומשמר הגבול, בהכוונת שב"כ, פועלים מאז אתמול בבוקר במבצע רחב היקף במחנה הפליטים ג'נין שבצפון השומרון. הכוחות החלו את המבצע בתרגיל הטעיה שכלל כניסת לוחמים מיחידת המסתערבים של מג"ב, כשאחריהם הגיעו במפתיע שאר הכוחות, ביניהם יחידות דובדבן, חרוב, וכוחות הנדסה, בפיקודה של חטיבת מנשה.
ההפתעה הוכיחה את עצמה וכבר במכת הפתיחה פגעו הכוחות בכמה מחבלים חמושים. על פי דיווחים פלסטיניים, במבצע נהרגו לפחות שבעה פלסטינים. בתיעודים מהמקום נראים המחבלים כשהם מבצעים ירי לעבר הכוחות ומשליכים עליהם מטענים.
בצה"ל בודקים טענה של הפלסטינים שלפיה שניים מההרוגים – אוסייד ג'בארין, ראש המחלקה הכירורגית בבית החולים ג'נין, ועלאם ג'רדאת מורה בבית ספר מקומי – לא היו מעורבים בירי על כוחות צה"ל.
אחרי מכת הפתיחה המשמעותית עבר צה"ל לפעילות נגד תשתיות הטרור הרבות במחנה. כוחות הנדסה החלו לבצע חישוף של צירי תנועה, שבהם התגלו מטעני חבלה שהופעלו על הכלים. במהלך הפעילות הרסו הכוחות את ביתו של המחבל אחמד ברכאת, שביצע שני פיגועי ירי, ביניהם הפיגוע סמוך ליישוב חרמש, במאי 2023, שבו נרצח מאיר תמרי ז"ל. המחבל, ברכאת, חוסל בתקיפה אווירית בחודש מארס השנה.
3 צפייה בגלריה
yk13933087
yk13933087
צילום: איי-אף-פי
המבצע שהחל אתמול הוא חלק מרצף מבצעים במחנה הפליטים, שמטרתם לשפר ולהקל על פעילות שוטפת של צה"ל בתוך המחנה. בפיקוד המרכז מחלקים את אופי הפעילות לסוגים שונים. "המבצע החל בתחבולה, וזה איפשר לפגוע בכמה מחבלים שלא היו מוכנים", תיאר גורם ביטחוני. "המבצע הוא חלק מרצף מבצעים לפירוק תשתיות הטרור והוא מגיע אחרי תקיפה של מטוס קרב שביצענו בשבוע שעבר, לסכל חוליית מחבלים".
בפיקוד המרכז מרכזים לאחרונה מאמץ בשני סוגים של מבצעים. סוג אחד הוא מבצעים רחבים לסיכול טרור (כמו המבצע הנוכחי בג'נין), והסוג השני הוא מבצעי מעצרים או סיכול ממוקד (כמו התקיפה מהאוויר).
3 צפייה בגלריה
yk13932812
yk13932812
צילום: JAAFAR ASHTIYEH, איי-אף-פי
מאז מבצע "בית וגן" שנערך בקיץ 2023 אחרי רצף פיגועים קשים בלב הארץ, פועל צה"ל לשנות את המציאות במחנה הפליטים ג'נין. בפעילויות השונות מאז נפגעו תשתיות טרור משמעותיות כמו חמ"לים, מטענים מוטמנים, וחסימות שמבצעים המחבלים בתוך המחנה, לצד חיסול של עשרות מחבלים שהיו בדרכם לבצע פיגועים.
המחבלים בג'נין פועלים בשיטה של "גדוד" מקומי, שמורכב מאנשי מחנה הפליטים. בשנה האחרונה התרחבה תופעת הגדודים בשומרון, שהחלה בג'נין עם תופעת "גוב האריות".
ארגוני הטרור רואים את "פלטפורמת הגדודים", שתפסה תאוצה בג'נין ובערי טרור נוספות, כהזדמנות לייצר עוד טרור באיו"ש, ולכן הם מעבירים אליהם כסף ואמצעי לחימה רבים.
תופעת הגדודים מתרחבת גם למחנות הפליטים בטול כרם ונור א-שמס, שגם בהם מערכת הביטחון פעלה לאחרונה בהתקפות לגדיעת יכולותיהם.
במערכת הביטחון מבינים שרק פעילות אינטנסיבית בלב המחנות, כפי שמתרחש ביתר שאת מאז פרוץ המלחמה (ראו טבלה) תמנע את הסלמת המצב. "יש ניסיונות מטורפים של איראן ושל ארגוני הטרור להדליק את השטח ולהוביל להסלמה באיו"ש", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "אומנם היו פיגועים ואירועים חריגים, אבל הם מכוונים להרבה יותר מזה. המצב עוד לא התפוצץ, הרבה בזכות הפעילות ההתקפית העצימה והסיכולים הרבים של פיקוד מרכז, שב"כ והמשטרה. אבל שלא נשלה את עצמנו: המצב יכול להשתנות ברגע".
ברצועת עזה ביקר אתמול הרמטכ"ל, הרצי הלוי, בלב ג'באליה ופגש את המפקדים שהשתתפו במבצע חילוץ גופות ארבעת החטופים לישראל, בסוף השבוע שעבר. הרמטכ"ל קיים הערכת מצב וסיור עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס ומפקדי החטיבות.
"הלחץ הזה (הצבאי), אנחנו מאוד רוצים, יעזור לנו גם ללחוץ להביא חטופים חיים ואנחנו מוכנים לעשות גם מבצעים מסוכנים ומסובכים כדי להביא גופות של חטופים שלנו חזרה לקבר ישראל", אמר הלוי למפקדים. "יש לזה ערך גדול מאוד ואני אומר לכם: 'דברו עם הלוחמים על הדברים האלה'. אנחנו מפרקים את הזרוע הצבאית של חמאס, אנחנו רוצים להביא את החטופים שלנו חיים הביתה, ואנחנו רוצים להביא את החטופים שלצערנו אינם בין החיים חזרה לקבר ישראל. אלו משימות מאוד חשובות".