"הרשות לבקרת תקציבים לא השיגה את היעד שלשמו הוקמה - לשמור על יציבותן הפיננסית של קבוצות הכדורגל המקצועניות בישראל". מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, חשף בדוח השנתי שלו שפורסם אתמול כי מאז עונת 1999/2000 ועד זו הקודמת הגירעון המצטבר (במונחים ריאליים) של קבוצות הליגות המקצועניות גדל ב-18.5% – מ-237 מיליון ל-281 מיליון שקל.
כמו כן, 19 מתוך 28 הן בעלות הון עצמי שלילי שמסתכם ב-326 מיליון שקל. המבקר מצא כי שבע מתוך 14 קבוצות ליגת העל סיימו את העונה שעברה בהפסד מצטבר של 49 מיליון שקל. 10 קבוצות מהלאומית סיימו את אותה עונה בהפסד כספי, לעומת ארבע בלבד ב-2019/20. על פי הדוח, "מגמה זו הפוכה מהמצופה, שכן הרשות הוקמה על רקע מצבן הכלכלי הקשה של קבוצות הכדורגל ועל מנת לשמור על יציבותן הפיננסית".
כמו כן, בביקורת עלה כי אף שבעונת 2021/22 אחת מן הקבוצות הגיעה לחדלות פירעון ועוד ארבע נקלעו לקשיים משמעותיים, ההתאחדות לא ביצעה הפקת לקחים ולא קבעה שיטות פעולה שיאפשרו להתריע על מקרים מסוג אלה.
מהדוח עלה עוד כי שכר היסוד השנתי של 46% משחקני ליגת העל והלאומית בעונה שעברה היה עד 100 אלף שקל (עבור עשרה חודשי עבודה). בחישוב שנתי, הממוצע החודשי עמד על 37,000 שקל בליגת העל ו-10,300 בלאומית. לפי התקנון, הרשות עצמה לא נדרשת לבצע בקרה יזומה על תשלומי השכר של הקבוצות לעובדיהן. לטענת איגוד שחקניות ושחקני הכדורגל, במהלך עונת 2022/23 בשבע מתוך 16 קבוצות הלאומית חל עיכוב של שבוע ומעלה בתשלומי השכר, ולעיתים העיכוב נמשך כמה חודשים.
מניתוח הדוחות הכספיים לעונת 2022/23 של תשע קבוצות מליגת העל ותשע מהלאומית עלה כי שש קבוצות הסיטו תקציבים של מחלקת הנוער לצורך פעילות הקבוצה הבוגרת. נמצא גם כי ההתאחדות לא קצבה את תקופת המינוי של יו"ר רשות הבקרה, וזאת להבדיל מנושאי משרות בכירות אחרות בהתאחדות. המבקר ממליץ להתאחדות לבחון דרכים נוספות שיתמרצו את הקבוצות לשפר את איתנותן הפיננסית, ולשקול ברוח כללי אופ"א להתנות את השתתפות הקבוצות בליגה בצמצום הגירעון בהונן העצמי או בשיפור יחסים פיננסיים שייקבעו מראש, כגון יחס שוטף.
מההתאחדות נמסר בתגובה: "הדוח נשלח אלינו למתן תגובה עד לספטמבר 2024. נקרא ונבחן את הממצאים בעיון מתוך הערכה גדולה למוסד מבקר המדינה ונפעל בנושא".

גאנדלמן באולימפיאדה

מאמן הנבחרת הצעירה גיא לוזון החליט כי עומרי גאנדלמן יהיה חריג הגיל השני (יחד עם דניאל פרץ) בסגל לאולימפיאדת פריז, כפי שנחשף ב-ynet. קשר גנט כבש 11 שערים העונה בליגה הבלגית ובישל חמישה. בחודש מארס הוא הדהים כשנכנס כמחליף נגד שרלרואה וכבש רביעייה תוך 26 דקות. (נדב צנציפר)