דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול מתח ביקורת על טיפול המדינה במגפת הקורונה, בין היתר על כך שדיווחים על תופעות לוואי של החיסונים לא נקלטו ונותחו במשרד הבריאות ועל מחסור בערכות אנטיגן.
ואולם, לצד הביקורת הצביע המבקר על תחקור עומק של אחת מתופעות הלוואי, דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס), בזכות עירנותו של פרופ' דרור מבורך, שניהל את מחלקת הקורונה במרכז הרפואי הדסה והיה הרופא הראשון בעולם שאיתר את המחלה בקרב מחוסני הקורונה.
1 צפייה בגלריה
yk13933083
yk13933083
(צילום: דנה קופל)
"הופיע חולה מיוקרדיטיס בביקור הבוקר", מספר פרופ' מבורך על תהליך הגילוי. "שאלתי אותו על הדברים המיוחדים שהיו בשבועיים שקדמו לביקור והוא אמר לי שהוא קיבל חיסון נגד קורונה. חשבתי שאולי נבדוק את הקשר האפשרי. עקבתי אחר אירועים של מיוקרדיטיס שאושפזו בהדסה ולהפתעתי גיליתי שתשעה מתוך העשרה שבדקתי קיבלו חיסון ממש בסמוך לאשפוז - ולכן לא היה לי ספק באותו רגע שזה קשור לחיסון. עם זאת, היה עליי להוכיח את זה. משרד הבריאות לקח ברצינות את ההודעה שלי והקים ועדה בראשותי לעניין. חקרנו את זה בצורה מאוד אינטנסיבית ובעקבות כך הוצאנו שלושה מאמרים, שהם אבני דרך בספרות העולמית והראו את הקשר הברור בין החיסון, ובמיוחד חיסון שני בקרב גברים צעירים, לבין מיוקרדיטיס. זו נחשבת לתופעת הלוואי המרכזית שקשורה לחיסון ושכולם מסכימים עליה, בעוד שלגבי תופעות לוואי אחרות אין הסכמה גורפת.
"כיום אני עורך מחקר המשך ועוקב אחר התופעה בקרב מעל ל-100 אנשים על מנת להבין את התופעה לאורך זמן. השכיחות היא אחד ל-5,000 או 6,000 מחוסנים צעירים. לצערנו היה מקרה מוות אחד, אבל 90 אחוז מהאנשים מחלימים היטב ועד לחמישה אחוזים יכולים להיות סיבוכים ארוכי טווח". לדבריו, ההישג זוכה להתעניינות והתייחסות בעולם עד היום.
בהינתן המידע שיש לך היום, האם היית ממליץ על חיסון גורף לכלל הצעירים?
"הייתי ממליץ לצעירים להתחסן, אבל מזהיר אותם ועוקב אחריהם בצורה יותר טובה. היום הייתי פחות נלהב לחסן גברים צעירים, אבל באותה עת זו הייתה מחלה קשה יותר שמסכנת אנשים, וזה היה הגיוני לתת את זה. זו לא עמדת משרד הבריאות אלא עמדתי".
יכול להיות שמיהרנו לחסן את כולם באופן גורף בלי הבחנה?
"מיהרנו לחסן באופן גורף, אבל בסופו של דבר זה היה נדרש. המגפה הייתה בשיאה בכל העולם, והחיסונים האלה הצילו מיליונים. היום יש לנו יותר מידע והדברים צריכים להיעשות בשיקול הדעת, אבל זה לא אומר שהדברים אז לא נעשו בצורה תקינה. הייתה החלטה שמבוססת על מידע חלקי, וכמו שקורה במצבים האלה, דווקא אחרי האישור מתגלים דברים נוספים".