אם נלך פחות משנה לאחור, נגלה מיד שהעסקה עם סעודיה התבשלה על אש גבוהה. יורש העצר בן סלמן, שר החוץ פייסל בן פרחן ובעקבותיהם הנסיכה רימא בת בנדר, השגרירה הפעילה מאוד בוושינגטון, דיברו בפתיחות מדהימה על "טבילת אצבעות" מול ישראל, בתיווך אמריקאי - וגם בלעדיו. הכוונה הייתה ללכת על נורמליזציה עם סעודיה בתמורה להסכמי ביטחון נרחבים עם ארצות-הברית. ישראל תפסה מקום בולט בעסקה.
אפילו נראה היה שיורש העצר בן סלמן מוכן לשכוח את ההדלפה של נתניהו מ-2020 , כשחשף - או לשכתו חשפה - את הפגישה החשאית בנאום, "עיר העתיד" הלא-רחוקה מאילת. החשיפה הקפיצה את ריאד, שיחסיה עם ישראל נועדו להישמר בסוד עד לרגע ההכרזה הרשמית.
הנה עובדה שאסור לזלזל בה: בן סלמן הוא המנהיג החזק והמשפיע ביותר בעולם הערבי. מצרים, בגלל המצב הכלכלי הקשה, ירדה מגדולתה, והליגה הערבית בקהיר מתוארת בלגלוג כ"צעצוע".
שני אנשי עסקים סעודים בכירים מאוד, שקרובים לארמונותיו של בן סלמן, התגייסו לתקן את "טעויות הפרסום", לפי הגדרתם, אצלנו, לגבי עתיד היחסים עם סעודיה. לפי קביעתם, הנורמליזציה ירדה מהפרק לפי שעה. השניים, כל אחד בנפרד, מבהירים לי שמעכשיו ועד להודעה חדשה, מדובר אך ורק בשיתופי פעולה ביטחוניים, צבאיים ומודיעיניים בין וושינגטון לריאד. קציני ה-CIA האמריקאי כבר התמקמו בסעודיה, הם תופרים את "העסקה הגדולה", ולפי שעה, שמה של ישראל נשמט. אחד מאנשי שיחי בסעודיה קובע באוזניי במילים חדות, ש"נתניהו נמאס על בן סלמן" ולא שוכח להזכיר איך יורש העצר מחק את מספר הטלפון של נתניהו מרשימותיו הפרטיות.
הנה סקופ: סעודיה הרשמית מקדישה מאמץ מיוחד לאסוף מידע על הפוליטיקה הפנימית בישראל. שמותיהם של גלנט, גנץ, בן גביר וסמוטריץ' לא זרים להם. צוות מיוחד מכין דיווח יומי שהעתקיו נשלחים ללשכת בן סלמן, לבכירי המודיעין, למשרד החוץ ולאנשים נוספים. אפשר לומר, מבהיר איש שיחי הסעודי, שאנחנו בתמונה הישראלית, עוקבים גם אחרי תגובות בינלאומיות, ובסיכומו של דבר - הוא קובע - מצבכם גרוע.
בריאד, מתברר, התחילו לנהל מעקב אפילו אחרי ההפגנות, ובעיקר התבטאויות הבכירים השוללים עידוד או תמיכה להקמת המדינה הפלסטינית. קבוצת צעירים שעובדת באחד מארמונותיו של בן סלמן אוספת את החומרים ללקט יומי. ואם עד לפני שמונה חודשים הארמון בריאד היה מוכן להסתפק בהצהרת כוונות לגבי "המדינה", עכשיו מבהירים ש"בלי מדינה פלסטינית, ורק כאשר תוכרז המדינה, ייפתח מחדש הדיון על נורמליזציה עם ישראל".
הלאה: מי שעקב אחרי פגישתם של בן סלמן ושליט האמירויות, מוחמד בן זאיד, שבא אליו השבוע לסעודיה, יכול היה ללמוד על ירידה פתאומית בגובה התוכניות לנורמליזציה גם בין אבו-דאבי לירושלים.
העמדה הסעודית החדשה קובעת כי בלי תזוזה משמעותית מצד ישראל בנושא המדינה הפלסטינית, סעודיה לא מתכוונת להתקדם. בן סלמן, אפשר לנחש, עקב אחרי העימות בין גנץ לנתניהו, שממשיך להתנגד למדינה הפלסטינית.
אסור לשכוח שיורש העצר הסעודי מתעב את חמאס לא פחות מישראל. הוא מודע לזיקה בין הג'יהאד האיסלאמי לבין יריבתו, איראן. כל מה שהוא עושה עכשיו, קשור לחששות (המוצדקים) ממשמרות המהפכה וכוח אל קודס. נכון, סעודיה מחזיקה שגריר בטהרן ונרשמה התפייסות בין הארמונות. אבל סלמן לא עצר את מטוסיו מלהשתתף בהדיפת המתקפה האיראנית על ישראל.
האחרון לדווח לנתניהו על שיחותיו בסעודיה הוא היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שדיבר על "עוד קצת" בדרך להשגת ההסכם. אבל לפי מה שמספרים לי שני הבכירים הסעודים, ה"עוד קצת" קשור להסכמים בין וושינגטון לריאד, ולמרבה האכזבה, לא בין ריאד לירושלים.
אנשי עסקים סעודים בכירים מאוד, שקרובים לארמונותיו של בן סלמן, קובעים באוזניי: הנורמליזציה ירדה מהפרק לפי שעה