מה גרם לצלילתה של מניית רובוט ניקוי בריכות השחייה הפופולרי מתוצרת ישראל?
חברי קיבוץ יזרעאל שבעמק יזרעאל הפסידו שלשום "על הנייר" כמיליארד שקל, לאחר שמניית חברת "מיטרוניקס", יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה שבשליטת הקיבוץ (56%), צללה פתאום ב-28% במסחר בבורסה לניירות ערך בת"א, לאחר שהציגה דוחות כספיים מאכזבים לרבעון הראשון של 2024.
לפי הדוחות, הרווח הנקי של החברה צלל בבת אחת ב-55% והסתכם בכ-40 מיליון שקל, וההכנסות ירדו בניגוד לציפיות ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בזכות "מיטרוניקס" נחשב הקיבוץ, השייך לתק"ם, לאחד העשירים בארץ. רוב תוצרת החברה, שנחשבת מובילה עולמית בתחומה, מיועדת ליצוא. הרובוט שפיתחה החליף בבריכות השחייה הפרטיות את שירותי "נער הבריכה" עם הרשת לאיסוף עלים ולכלוך — הרובוט הוא שעושה את עבודת הניקוי לבדו.
מה גרם לצלילה העמוקה של המניה? על פי ההערכות, מדובר בירידה בהשוואה לתקופת הקורונה, שהייתה תקופת שיא בביקוש: ב-2021 הצרכנים נאלצו להסתגר בבית, שחו בבריכה הפרטית ועסקו בטיפוחה, מה שהביא לעלייה במכירות הרובוט ולעלייה בשווי החברה, שהגיע לשיא של 9 מיליארד שקל. ההידרדרות החלה עוד בשנת 2023, עם סיומה הרשמי של הקורונה. החברה גם טוענת כי "בום" המכירות בזמן המגפה גרם להצטיידות יתר של מפיציה בעולם, שנתקעו מאז עם מלאים.
גם הריבית הגבוהה בשווקים שבהם פועלת "מיטרוניקס" פגעה בביקוש, בנוסף לתחרות גוברת מצד סין, שבעבר ייצרה רובוטים באיכות נמוכה בלבד.
בנוסף דיווחה החברה כי צבר ההזמנות שלה ממשיך להתכווץ והיא נאלצת להוריד משמעותית את התחזית שלה מלפני חודשיים. גורם המקורב לחברה אמר אתמול כי בתקופת הקורונה החברה העלתה שומנים, שמחייבים כעת הפעלת תוכנית קיצוצים. באחרונה נכנס לתפקיד יו"ר החברה רון כהן, שימש בעבר כדירקטור, שהחליף את יונתן בשיא.