בקול הבריטון העמוק, כשבעיניו מבט הצדקנות הנחושה, הכריז ראש הממשלה כי הוא מתנגד בכל תוקף לשלטון חמאסטן או פתחסטן בעזה. אולם מפני שבחודש השמיני למלחמה נראה כי חמאס לא איבד לחלוטין את שלטונו ברצועת עזה - יש צורך לבחון את ההכרזה הזו.
חמאס הוא תנועה איסלאמיסטית דתית, קנאית, שמטרתה אינה ריבונות לאומית פלסטינית אלא חליפות מוסלמית באזור כולו. שורשיה הרעיוניים הם בתנועת האחים המוסלמים, המפושטת בעולם המוסלמי כולו והיא נמנית עם "ציר ההתנגדות" שמובילה איראן. בשנת 1994 פתח חמאס במסע טרור רצחני כדי לסכל את הסכמי אוסלו, והוא ממשיך בו מאז בתמיכת איראן, טורקיה וקטאר.
פתח הוא התנועה לשחרור פלסטין - לאומנית וחילונית במהותה. מאז ינואר 1965 היה הטרור דרכו של פתח, וזכורים פיגוע "ספטמבר השחור" באולימפיאדת מינכן, פיגוע כביש החוף במארס 1968, ועוד פיגועים רצחניים רבים בישראל ובעולם. פתח בהנהגת ערפאת היה הארגון הגדול והדומיננטי מבין הארגונים שהרכיבו את ארגון השחרור הפלסטיני (אש"ף), שמשמש עד היום כארגון המייצג של העם הפלסטיני. כתוצאה מתבוסתו הצבאית בלבנון ב-1982, כתוצאה מחבירתו המבישה לסדאם חוסיין ב-1991 וכתוצאה מעליית משקלם של תושבי השטחים באינתיפדה הראשונה, חל מפנה בפתח ובאש"ף. בהסכמי אוסלו ב-1993, שאותם אופנתי כיום להשמיץ, הסכימה הנהגת אש"ף ליישב את הסכסוך על ארץ ישראל בדרך מדינית, על ידי חלוקת הארץ.
מאז הסכמי אוסלו יש יריבות מרה ובלתי מתפשרת בין חמאס ופתח. לקראת ובזמן השתלטותו על עזה ב-2007 רצח חמאס אנשי פתח והתעלל באכזריות באחרים. מתוך ההכרה כי חמאס הוא אויב משותף, החל משנת 2006 התמסד שיתוף פעולה יעיל בין ארגוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בהנהגת פתח לבין צה"ל והשב"כ. אולם ממשלות ישראל בראשות נתניהו פעלו כדי לבצר את התעצמות שלטון חמאס בעזה, איפשרו את הזרמת מיליארדי דולרים להתעצמות זו, ונמנעו מאז אוגוסט 2014 לחסל את בכיריו. בהינתן המאבק הפנים-פלסטיני, היה חיזוק חמאס כלי להחלשתה של ממשלת רמאללה. אבל בנוסף על כך, בשורה של סנקציות כלכליות, החלישה ישראל את יכולתה של הממשלה ברמאללה למשול בגדה המערבית. כך, ממשלות נתניהו הותירו אותנו עם חמאסטן חזק ורצחני בעזה, ועם פתחסטן חלש ומוכה בגדה.
7.5 מיליון יהודים חיים בין הירדן לים, כמספר הזה ערבים. מתוכם 5.5 מיליון ערבים פלסטינים חיים בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. על פי סמוטריץ', כל 7.5 המיליונים שאינם יהודים צריכים לעזוב את ארץ ישראל, אבל גם נתניהו מבין כי מדינת היהודים לא תשרוד את השלכות הגירוש הזה. אז מי ישלוט בחמישית מארץ ישראל שבה גרים 5.5 מיליון פלסטינים? חמאס? חס וחלילה. ב-7 באוקטובר כבר היינו. ישראל? אין לכך מספיק מילואימניקים ולהבדיל גם לא מספיק כסף.
נותרנו עם פתחסטן כאופציה ריאלית יחידה - אמת שאף פוליטיקאי לא מעז לומר אותה. הפלסטינים שאינם חמאס, אנשי הפתח והחילונים האחרים, אינם ציונים. הם לא אוהבים אותנו. אבל לאחר ארבעה עשורים כמעט של שיח פתוח, של משאים ומתנים עם ההנהגה הפלסטינית החילונית, עם הדור הצעיר המשכיל, אני בטוח שהסדר מדיני-ביטחוני-כלכלי איתם אפשרי וטוב לישראל. זה בתנאי שנישאר חזקים צבאית ומוסרית גם יחד.
אפרים סנה הוא תא"ל במילואים, כיהן כשר וכסגן שר הביטחון בממשלות ישראל וחבר הנהלת תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל
אז מי ישלוט בחמישית מהארץ שבה גרים 5.5 מיליון פלסטינים? חמאס? חס וחלילה. ישראל? אין לכך מספיק מילואימניקים או כסף