"סולריום 400", מתקן רפואי השוכן לחופי ים המלח וחיוני לבריאותם של מי שסובלים ממספר מחלות עור ופרקים קשות, נמצא בסכנת סגירה. הסיבה: סמוך אליו נבנה בית ספר לילדים מפונים, ובמועצה האזורית תמר חוששים כי הילדים יחשפו לחולים, שחלקם נכנסים למים בעירום מלא על מנת להשיג את האפקט הטיפולי המרבי.
התנאים הגיאוגרפיים והאקלים הייחודי של ים המלח מאפשרים לחולי פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס, ויטליגו, מיקונוזיס פונגואידיס ומחלות אחרות להיחשף לקרני שמש המשפרות את מצבם, ובמקביל הקרינה המזיקה אינה מגיעה אליהם. מדובר במקום היחיד בים המלח שבו החולים יכולים לשהות בעירום מלא – מה שמקנה חשיפה לכל חלקי העור. גברים ונשים מגיעים אליו כמובן בשעות נפרדות. יש לציין כי הטיפול מסובסד על ידי קופות החולים, שמכירות בחשיבותו הרבה.
1 צפייה בגלריה
yk13936086
yk13936086
(מצד אחד, הסולריום. מצד שני, בית הספר. יכולים להתקיים ביחד?)
אולם כבר בחודש דצמבר שלחה המועצה האזורית הודעה לאגודת חולי הפסוריאזיס והבהירה כי "סולריום ים המלח לא ייפתח ללקוחות במהלך שנת 2024 עקב המצב הביטחוני ופינוי תושבי מערב הנגב למלונות ים המלח". החולים ביקשו את התערבותו של שר הבריאות אוריאל בוסו, אך בתשובה שהגיעה מלשכתו בתחילת החודש נכתב כי "נושא פנייתכם אינו בסמכות משרד הבריאות, ועל כן עליכם לפנות לרשות המקומית".
ירון (שם בדוי) הוא אחד החולים אשר נוהגים לפקוד את המקום. "אם אין לי את הסולריום – אין לי תרופה", הוא אומר. "יש בינינו חולים שמעל 80 אחוז מגופם מכוסה בפצעים. אנחנו חייבים מקום משלנו. אפילו בקורונה לא סגרו לנו את הסולריום. כל הגורמים שאמונים על הסיפור – משרד הבריאות, המועצה והאחראים על החופים – מתעלמים מאיתנו באופן מוחלט. בית הספר של המפונים גובל בחצר הסולריום, שתי גדרות מפרידות בין החצרות, אז לא ברור לי מה הבעיה".
ד"ר חגית מץ, אחראית מרפאת פסוריאזיס ופוטותרפיה במרכז הרפואי איכילוב, מסבירה כי "השהייה בסולריום היא אחד הטיפולים היותר יעילים שיש לנו להציע למגוון מחלות דלקתיות, בעיקר פסוריאזיס. על מנת להשיג את האפקט הטוב ביותר של הטיפול יש לפעמים צורך שהמטופל יהיה עירום. הרבה מאוד מטופלים מדווחים על שיפור במצבם הפיזי בעקבות השהייה בסולריום וגם על שיפור במצב הרגשי שלהם, כי היו ביחד עם חולים שחולקים את אותה בעיה. יש מקומות שמעניקים טיפולי פוטותרפיה שלמעשה "מחקים" את הסולריום, אך הם מחייבים הגעה של שלוש פעמים בשבוע במשך כארבעה חודשים. לא כולם יכולים לעמוד בזה. ישנם חולים שמעדיפים טיפול רצוף של שבועיים או שלושה בסולריום, שגורם לאותה הטבה במצבם".
מהמועצה האזורית תמר נמסר בתגובה: "בצוק העיתים, אזור הסולריום משמש לבית הספר לילדים הפליטים בארצם בזמן מלחמת חרבות ברזל. כשיגיעו ימים טובים יותר נוכל לחזור ולתת פתרון ראוי לחולי הפסוריאזיס".
ממשרד הבריאות נמסר: "לאור המלחמה והצרכים המיידיים הסבה המועצה האזורית את האתר השייך לה לטובת כיתות לימוד לילדי המפונים. משרד הבריאות נמצא בשיח עם המועצה בנושא. חשוב עוד לציין שהטיפול האקלימי הוא רק אחת מאפשרויות הטיפול בפסוריאזיס".