בעקבות הצטברות תלונות של מפונים מהצפון ומהדרום על יחס משפיל בחלק מבתי המלון שאליהם נעקרו, במשרד התיירות מעלים הילוך בניסיונות "לקרוא לסדר" את בתי המלון: במכתב אזהרה שהעביר המשרד לכל המלונות המארחים מפונים, הובהר כי עליהם לעמוד בכל ההסכמים שנערכו עימם ולהמנע מאפליית אורחים ופגיעה בהם, אחרת לא יקבלו את התשלומים שסוכמו עימם.
המכתב יצא על רקע ניסיונות חוזרים ונשנים מצד כמה מהרשתות הגדולות לדחוק במפונים לעזוב את המלונות כדי לפנות מקום לנופשים. במשרד טוענים כי התקבלו תלונות שלפיהן מופעלים על המפונים לחצים מסוגים שונים.
במכתב מבהירים במשרד התיירות כי "באחרונה מתקבלות תלונות של מפונים לפיהן נמנעת מהם גישה ושימוש בשטחים ציבוריים של המלון וביתר שירותיו, תוך אפלייתם מאוכלוסיית האורחים הכללית, משל היו אורחים סוג ב', בניסיון לדחוק רגליהם ולגרום לעזיבתם". עוד עולה מהתלונות, כי חלק מהמפונים נתקלים בשינויים תכופים ופתאומיים בזמני הארוחות, בגישה לשירותים כמו מכונות כביסה ועוד.
על פי ההסכמים שחתמה המדינה עם בתי המלון — שקיבלו עד כה יותר משני מיליארד שקל מקופת המדינה עבור אירוח המפונים — הם מחויבים לאפשר להם שימוש מלא בכל שטחיהם הציבוריים בתעריפי אירוח יומיומיים, שעומדים על יותר מ-800 שקל לזוג עבור כל יום וכ-200 שקלים לילד. במשרד מזכירים לבתי המלון כי בחודש נובמבר הועלו התעריפים המשולמים להם".
"יש מלונות שנותנים יחס חמים וביתי", אמר אתמול פאר לרדו, רכז מפוני קריית-שמונה בת"א, "אך יש אחרים שהתנהגותם מבישה".