במהלך מסע הלוויה של נשיא איראן לשעבר איברהים ראיסי נפרסו באזור כוחות ביטחון מיוחדים שצוידו באלות, מקלות עץ ונשק חם שהוסתר מתחת למדים - הכל כדי למנוע הפגנות. ברשתות החברתיות, לעומת זאת, הצליחו צעירים איראנים רבים להביע את שמחתם על מותו של הנשיא. צעירות מהאופוזיציה האיראנית הצטלמו כשהן מחזיקות כוסות שמפניה ומברכות "למותך, ראיסי הארור".
2 צפייה בגלריה
yk13934207
yk13934207
(חמינאי אתמול במסע הלוויה | צילום: רויטרס)
דמויות מוכרות היטב הגיעו במיוחד למסע ההלוויה מ-68 מדינות ברחבי העולם, בעיקר מדינות מוסלמיות. ראשון האורחים היה המנהיג המדיני של חמאס, איסמעיל הנייה, ולו נקבעה פגישה מיוחדת עם המנהיג העליון חמינאי. גם נשיא סוריה בשאר אל-אסד ושרי החוץ של סעודיה ואיחוד האמירויות, יחד עם עוד 65 משלחות מכל רחבי העולם, הגיעו לטהרן והתקבלו על ידי ראש הממשלה הזמני מוחמד מוחבר, שכהונותו תסתיים ב-50 הימים הקרובים, ושר החוץ החדש עלי באקרי. בלט בתהלוכת המלווים שליט קטאר, שייח’ תמים בן חמד אאל ת'אני.
2 צפייה בגלריה
yk13934205
yk13934205
בנו של חמינאי, מוג'תבה, המועמד להיות יורשו של ראיסי | צילום: AP Photo/Vahid Salemi
עם קבורתו היום של ראיסי, ייפתח רשמית המרוץ לנשיאות. למעשה מדובר גם בקרב הירושה לנשיאות, אבל גם במועמד לרשת את המנהיג העליון חמינאי בן ה-84. שמו של עלי רידא ערפי כמועמד לנשיאות, איש דת בכיר באיראן ומקרוב למשטר, זינק אתמול למקום בולט. המומחים לענייני איראן מצביעים על ערפי כעל מועמד פוטנציאלי גם לכהונת השליט העליון הבא של איראן. עם זאת, סיכויו של מוג’תבה חמינאי בן ה-54, בנו של השליט חמינאי, נראו אתמול, לפחות באורח זמני, טובים יותר. בינתיים מבהיר חמינאי כי לא ימנה נשיא "רפורמי" ולא ייקח דמות של "אדם מתון שיכול למצוא שפה משותפת עם הצעירים במדינה”.