המודיעין המצרי, שבראשו עומד החל משנת 2018 הגנרל עבאס כמאל, מקורבו ואיש סודו של הנשיא א-סיסי, נתפס בקלקלתו. ויליאם ברנס, ראש ה-CIA האמריקאי, יצא משלוותו המפורסמת כדי להודיע ש"הוליכו אותנו שולל". ההאשמה הייתה מופנית אל בכיר המודיעין המצרי, אלוף אחמד עבד אל-חאלק, שסיפק לאמריקאים ולישראלים גרסה אחת של פתרון הבעיה בעזה, ולהנהגת חמאס בעזה ובחו"ל גרסה שונה, כנראה “רכה” יותר.
1 צפייה בגלריה
yk13934849
yk13934849
(אלוף אל־חאלק)
ראש הממשלה נתניהו, שחשף בראיון ל-CNN את הפרשה, נמנע בכוונה ממתקפה על התנהלות המודיעין המצרי. אחרי הכל, ראש המודיעין בקהיר, כאמל, נהנה ממוניטין גם בירושלים, וישראל מעדיפה שמו"מ על עסקת חטופים יתנהל בקהיר ולא בדוחא. במודיעין המצרי, אגב, חושבים על חמאס באותם מושגים כפי שחושבים על ארגון הטרור בישראל.
אחד מאנשי סודו של נתניהו טען אתמול, כשהוא נסמך על ניסיונו הארוך מול מצרים, ש"מה שנחשף הוא התנהלות מזרח-תיכונית שהאמריקאים לא מסוגלים להבין". לפי ההסבר של הבכיר הישראלי, "מוכרים גרסה אחת לישראל, גרסה רכה יותר לחמאס, מעבירים לאמריקאים ומתפללים לאללה שיצליח".
בדיווח של CNN לא פורט מה היו בדיוק אותם שינויים שהכניסו המצרים, אבל הודגש כי סוגיית המחלוקת המרכזית היא הנוסח בהצעה שעסק באפשרות של סיום המלחמה - דרישה שישראל מסרבת לה בתוקף - וכי בהצעה שחמאס אישר דובר על הגעה בשלב השני ל"שקט בר-קיימא". ב-CNN מציינים כי יום אחד לפני שחמאס הכריז על הסכמתו לאותה הצעה, גורם מצרי אמר לרשת האמריקאית כי מצרים קיבלה את תשובתו והעבירה אותה לצד הישראלי. "כמה חלופות ותרחישים הוצעו על מנת להתגבר על נקודת המחלוקת שקשורה לסיום המלחמה", אמר אז אותו גורם מצרי.
הגנרל אל-חאלק מוכר אצלנו מימי גלעד שליט, כשהיה בתפקיד זוטר יותר ושותף להשגת עסקת החילופים. תמונתו נחשפה אז כששליט נלקח בידי הצוות הישראלי אל המסוק שהביא אותו לישראל. מאז הוא כיהן במחלקה הפלסטינית במודיעין המצרי בשורת תפקידים.
התדהמה שאחזה בברנס ובכירים בוושינגטון הייתה גדולה. בישראל, לעומת זאת, לא נפלו מהכיסאות. "זה חלק מהמשחק", מסביר הבכיר הישראלי.
חשוב לשים לב ששמו של ה"בוס", כמאל, לא נקשר בפרשה. כל הצדדים מעונינים לשמור על קשר עימו, מקצועי ואישי. גם ישראל וגם ארה"ב לא מעוניינות להסתכסך עוד יותר עם הנשיא א-סיסי.
מקור מצרי רם דרג התייחס אתמול לסערה בעקבות החשיפה. ”מצרים מתפלאת על הניסיונות של חלק מהצדדים למו”מ לפגוע לרעה במאמציה להגיע להפסקת אש ברצועת עזה”, אמר לכלי תקשורת מקומיים.