בעוד עשרה ימים תיכנס לתוקף רפורמה חדשה בביטוחי הבריאות שמטרתה טובה – לחסוך לנו כסף, אולם לטענת מומחים עלולה לגרום לנזק שעולה על התועלת שיש בה.
מה קובעת הרפורמה? אם יש לכם ביטוח בריאות פרטי בנוסף לביטוח משלים של קופת חולים, מ-1 ביוני, בהנחה שלא הודעתם מפורשות לחברת הביטוח כי ברצונכם להמשיך להיות מכוסים בביטוח הפרטי "מהשקל הראשון", הביטוח הזה יצטמצם באופן אוטומטי ויינתנו בו רק שירותים שלא ניתן לקבל אותם דרך סל הביטוח המשלים של הקופה.
אזרחי ישראל מחזיקים ביטוח בריאות משלושה סוגים: לכולם יש ביטוח בריאות ממלכתי בקופות החולים מתוקף חוק. 80 אחוז מחזיקים גם בביטוח משלים בקופת החולים, המכונה שב"ן (מכבי זהב/שלי, כללית מושלם וכו'). כ-40 אחוז מחזיקים במקביל גם בביטוח בריאות פרטי בחברת ביטוח. על פי הערכות משרד האוצר, כפל הביטוחים הזה עולה כ-1,300 שקל בשנה למשפחה. זאת כאשר בפועל, ברוב המקרים המבוטח מפעיל רק ביטוח אחד ולא את שניהם.
במטרה למנוע את ההוצאה העודפת הזו החליטו משרדי הבריאות והאוצר על הרפורמה. על פי ההערכות, הכיסוי המצומצם שנקבל יוזיל את מחיר הביטוח הפרטי בכ-40 אחוז. לעומת זאת, מי שיבחר להמשיך לשלם עבור הכיסוי המורחב הנוכחי יצטרך על פי הערכות לשלם כ-40 אחוז יותר ממה שהוא משלם היום. גם שירותי השב"ן, נציין, צפויים להתייקר בקרוב באחוזים בודדים.
במשרד הבריאות טוענים כי בניגוד לשירות הציבורי, שם התורים ארוכים מאוד, בשירותי השב"ן אין בעיית זמינות תורים ורק במקרים נדירים לא נוכל להגיע לרופא שרצינו. האם זה מדויק? יש ספק גדול בכך, בין היתר כי הרופאים הבכירים מרוויחים יותר בחברות הביטוח ולכן לא כולם עובדים עם השב"נים.
"מטרת הרפורמה טובה", אומר ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית ויו"ר ארגון רופאי המדינה. "השאלה הגדולה היא האם קופות החולים יוכלו לספק את הביקושים מבחינת היקף הרופאים וזמינות השירות. חובת ההוכחה עליהן. לדעתי, העולם האידיאלי שמשרד הבריאות מצייר לא מדויק. יש פער בין הכוונות הטובות למה שעלול לקרות בשטח".