מאות מפגינים יצאו אמש למחאות ספונטניות ברחבי הארץ, בעקבות פרסום הסרטון בו מתועדות התצפיתניות מבסיס נחל עוז נחטפות לעזה על ידי מחבלי חמאס. בין היתר התקיימו מחאות בצומת רעננה ובצומת כרכור, כמה עשרות מחו גם סמוך לקריה בתל-אביב ובהמשך חסמו מפגינים לזמן קצר את איילון לכיוון צפון. בנוסף, כמאה מפגינים הגיעו אל מול משרד ראש הממשלה בירושלים. ביניהם הייתה גם אחותו של הירש גולדברג-פולין, שמוחזק בשבי חמאס. "תתעוררו, תחזירו כבר את הבנות הביתה", צעקו המוחים.
1 צפייה בגלריה
yk13935010
yk13935010
(מפגינים בתל־אביב, אמש | צילום: עידו ארז)
חלק מחברי קבינט המלחמה, בהם השרים יואב גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט, נפגשו עם נציגים ממטה משפחות החטופים - לאחר שאלה דרשו פגישה לפני כינוס הקבינט, שדן אמש גם בעסקת חטופים. גם ח"כ אריה דרעי עדכן כי נועד אתמול עם קרובי חטופים. ככל הידוע, חברי קבינט המלחמה שלא נענו לדרישת המשפחות הם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר רון דרמר.
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה בהפגנה מול שער הקריה בתל-אביב כי "לא ניתן לממשלה הכושלת הזו להחריב לנו את המרקם החברתי שאנחנו נלחמים בשיניים לשמור עליו. לא ניתן להם לפלג בנינו ולא ניתן להם להתסיס אותנו אחד על השני".
היא הוסיפה: "אנחנו דורשים מגנץ, איזנקוט ודרעי להפיל הערב את הממשלה. לא בגלל חוק הגיוס, לא בגלל כספים קואליציוניים, בגלל שיש לנו אזרחים ואזרחיות בשבי. בידיים של האויב. עכשיו המדינה צריכה לקחת אחריות ולהחזיר לנו את האוויר שלנו הביתה".
במערכת הפוליטית הגיבו אתמול לתיעוד חטיפת התצפיתניות. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "העולם כולו חייב להישיר מבט אל עיניהן המבועתות של הנשים הצעירות שנחטפו ומוחזקות ברצועת עזה בפשע נגד האנושות שאין כדוגמתו. אני מבקש בראש ובראשונה לחבק את המשפחות, לתמוך בהן ולהגיד שוב ושוב - אנחנו איתכן".
ראש הממשלה אמר כי הוא מזועזע מהסרטון והוסיף: "נמשיך לעשות הכל כדי להשיבן הביתה. ‏אכזריות מחבלי חמאס רק מחזקת את נחישותי להילחם בכל העוצמה עד לחיסול חמאס, כדי להבטיח שמה שראינו הערב לא יחזור על עצמו לעולם". גם שר המשפטים יריב לוין הגיב: "הסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות שובר את לבי. אנחנו מחויבים להשיבן הביתה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שסירב בעבר לצפות בסרטון כשהוצג בפני הקבינט, אמר אתמול כי "הסרטון ממחיש למה צריך להשמיד את חמאס ולא להפסיק שניה אחת לפני. אני מבקש לחבק ולחזק את המשפחות ולחזור על המחויבות שלנו ושל לוחמי צה"ל הגיבורים שמוסרים את נפשם כדי להחזיר את כולם הביתה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "לצערי את המראות בסרטון החטופות אני רואה בפעם השנייה. אני יודע היטב שאת החטופות האלה נחזיר רק אם נעצור להם את הדלק ואת הסיוע ההומניטרי ונעשה טיפול שורש ברפיח. ליבי עם המשפחות".
גם יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ התייחס לתיעוד. לדבריו, "המחשבות עליהן לא מרפות ולא ירפו עד שישובו הן, וישובו הבנות והבנים כולם. האחריות של מנהיגים היא לא רק להסתכל למציאות בעיניים - היא ליצור מציאות אחרת גם כשמדובר בהחלטות קשות. זו אחריותנו".
בתוך כך, ל”ידיעות אחרונות” ו-ynet נודע כי האלוף במיל’ ניצן אלון, ממובילי המשא ומתן מצד ישראל, אמור להציע לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו “הצעה קונקרטית” שמתכתבת עם המתווה המצרי שהוצע לחמאס - ולו הסכים ארגון הטרור ב-6 במאי. אתמול דווח כי ההצעה שונתה בחשאי על ידי סגן ראש המודיעין המצרי, מתחת לאפו של ראש ה-CIA ביל ברנס - וללא ידיעת קטאר, ארה”ב וישראל.
לאחר השינוי, כך דווח, ההצעה ה”משופרת” הוצגה לחמאס - וארגון הטרור נענה לה בחיוב. אמש הגיבו על הדיווח בקהיר, וגורם רשמי הזהיר כי “ניסיונות להטיל דופי בתפקודה של מצרים עלול לגרום לנסיגתה המוחלטת מתיווך בין ישראל לחמאס במלחמה הזו”.