ראש השב"כ רונן בר עוד יעמוד בפני שאלות קשות כשיתייצב מול ועדת החקירה שתקום בעקבות טבח 7 באוקטובר. בר, ששמורות לו זכויות רבות על שירותו רב-השנים, הוא גם האחראי הישיר - יחד עם ראש אמ"ן המתפטר חליוה - לכישלון המודיעיני הגדול בתולדות המדינה.
בר, כפי שנחשף ב-ynet, מיהר לפנות בוקר ב-7 באוקטובר למטה הארגון בתל-אביב, בעקבות סימנים מרצועת עזה על "התרחשות מסוימת", וקיים התייעצויות לאורך הלילה. הוא אף הזניק לעוטף את צוות היחידה המבצעית של שב"כ, המכונה "טקילה", אבל איש בארגון, כולל בר עצמו, לא זיהה את גודל האירוע.
1 צפייה בגלריה
yk13935328
yk13935328
(ראש השב"כ רונן בר בסיור בחאן־יונס. צפוי להתמודד עם שאלות קשות | צילום: דובר צה"ל)
אך בעוד חליוה כבר הניח את המפתחות, בר - כמו הרמטכ"ל הרצי הלוי - נשאר בתפקידו. על פי גורמים בכירים בשירות הביטחון הכללי הוא כבר היה מוכן לעזוב, אבל אחת הסיבות המרכזיות שמחזיקות אותו על הכיסא היא זהות המחליף שאותו מבקש נתניהו למנות - היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת.
בן שבת, איש ימין חובש כיפה ולשעבר בכיר בשב"כ, הוא סדין אדום בקרב חלק מהבכירים בארגון. כבר ב-2020 שמו עלה כמועמד להחליף את ראש השב"כ הקודם נדב ארגמן, אולם בכירים בארגון איימו בהתפטרות, וגם בר, שכיהן אז כסגנו של ארגמן, היה בין המתנגדים. הם כינו את בן שבת "פוליטרוק", טענו שהוא אלוף בלהכין פרזנטציות וקלסרים מלאים בטקסט, אבל ניחן באפס יכולות ביצוע. "בן שבת הוכיח בתפקידו כיועץ לביטחון לאומי שהוא נגוע מאוד בפוליטיקה ולא יודע לעשות את ההפרדה", טענו אז הבכירים.
"מינוי של מאיר בן שבת לראש השב"כ הוא אסון", טוען יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, "הוא יעשה לשב"כ את מה שאיתמר בן גביר עשה למשטרה. זה יהיה הספתח לאובדן שליטה מוחלט ביהודה ושומרון עם אפס אכיפה על הימין הקיצוני". גם גורמים בארגוני המחאה מעלים חששות דומים. "השב"כ בראשות בן שבת יהפוך למערכת רדיפה פוליטית נגד המתנגדים לשלטון", אומרים שם.
בסביבת נתניהו מאשרים כי נכון להיום בן שבת הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה, ודוחים את הטענות: "מדובר במינוי של אדם ראוי, עם ניסיון מוכח, ראש מרחב דרום בשב"כ, יועץ לביטחון לאומי, ראש המל"ל. כל אשמתו היא הכיפה שעל ראשו וקרבתו לראש הממשלה".
בן שבת, כדאי להזכיר, גם היה מי שניהל את דיוני ההסדרה מול חמאס באוקטובר 2018. בראיון ל"ידיעות אחרונות" באפריל 2022 הוא התגאה שניהל מו"מ עם ארגון הטרור, וגילה שקיבל מכתב מיחיא סינוואר בכתב ידו, שמוען לנתניהו. "סיכון מחושב", נכתב שם, כשרב-המרצחים הפציר בראש הממשלה להתגמש. לטענת בן שבת, היה זה אחד הרגעים היפים בתהליך והוא הסיק מכך "שההרתעה הישראלית עשתה משהו".
"רונן בר נשאר בתפקיד כי הוא דואג לא רק לארגון, אלא גם לרונן בר", אומר בכיר לשעבר בשב"כ, "כדי להתמודד עם וועדת החקירה וההאשמות שעוד יגיעו, הוא חושב שעדיף לו להישאר בראש המערכת, לפחות כל עוד נתניהו שם. אם הוא עוזב לפניו, ביבי יעבוד בלהאשים אותו. אבל אין ספק שאם הייתה לו התלבטות, הכוונה למנות את בן שבת הכריעה את הכף".
נתניהו מצידו כבר היה מפטר את בר, אם לא היה יודע שמהלך כזה יעלה מיד את השאלה שראש הממשלה מנסה לחמוק ממנה בעקביות כשמדברים על אשמה ועל אחריות - מתי אתה?

+++

הבחירות לראשות מפלגת העבודה יתקיימו בשבוע הבא, וההערכות הן שיאיר גולן הולך לנצח בגדול. הח"כים הנוכחיים לא מתמודדים, היו"ר היוצאת מיכאלי כבר מזמן בים והשם הבולט היחיד שהציג מועמדות מולו הוא אבי שקד - מייסד אתר ההימורים 888, חבר ותיק במפלגה הנחשב למקורבו של היו"ר לשעבר עמיר פרץ. בעבר המיליארדר נכשל בניסיון להיבחר לכנסת, וגם במרוץ על ראשות המפלגה מול מרב מיכאלי ב-2021 - שם קיבל 1,841 קולות מבין כעשרת אלפים מצביעים.
בשבועות האחרונים מריץ שקד קמפיין יוצא דופן שגולת הכותרת שלו היא "ראש ממשלה ערבי לישראל". לשיטתו, שני מיליון וחצי ערביי ישראל הם 30 מנדטים פוטנציאליים למפלגת העבודה, שיביאו את המהפך. בפרקטיקה, לא ברור מי יהיה אותו ראש ממשלה ערבי, אך על פי התוכנית הוא יכהן שנתיים ויוחלף - כמובן על ידי שקד עצמו - לשנתיים נוספות. שקד גם מבטיח ש-50 אחוז מהשרים בממשלתו יהיו ערבים.
מדהים לגלות שמי שעומדים מאחורי הקמפיין הם אנשי ימין על מלא. הראשון הוא אודי טנא, יועץ אסטרטגי והדובר לשעבר של "אם תרצו", המשמש לאחרונה כדוברו של שקד במקביל לשירות מילואים. איתו עובד עופר רוזנבאום, שנותן שירותי מעטפת לקמפיין. רוזנבאום עבד צמוד עם המועצה האזורית שומרון בעבר, ומשמש כיום כיו"ר תנועת "החזית האזרחית", תנועה ימנית א-פוליטית להגדרתה.
"הזוי שאנשים שהם בשר מבשרו של הימין מריצים קמפיין לראש ממשלה ערבי בזמן מלחמה", אומר ח"כ מהציונות הדתית, "נכון שגם צריך להתפרנס, אבל אתה מריץ קמפיין שיכול לשכנע אנשים שזה מה שצריך. איך אתה חי עם זה כאיש ימין?"
מחברת טנא נמסר: "אנחנו לא מתייחסים ללקוחות שאנו עובדים או לא עובדים איתם. כחברה מקצועית, שוכרים את שירותינו מכל צדדי המפה הפוליטית. הקווים האדומים שלנו ברורים: לעולם לא נעבוד עם שום גורם הפוגע במדינת ישראל ובחיילי צה"ל". רוזנבאום בחר שלא להגיב.

+++

גדעון סער עומד עכשיו יחד עם חברי מפלגתו בצומת הפוליטי שמימין למרכז ומחפש טרמפ.
לסער (ולזאב אלקין) הייתה תוכנית: או שביבי מצרף אותו לקבינט המצומצם, או שהוא יפתח את ההתארגנות החדשה של הימין. הליכוד 2, רק בלי האמסלמים, הגוטליבים, הקרעים ובלי ביבי כמובן. השם, "הימין הממלכתי", לא השאיר מקום לספק. בשבועות האחרונים ערך סער שיחות עם כל מי שמועמד להצטרף: בנט, שקד, ליברמן, יוסי כהן. רק שבינתיים מפלגה אין. מה יש? הרבה שחקנים עם המון אגו שקשה לראות איך הם מתחברים.
במקביל, הימין הממלכתי צלל בסקרים אל מתחת לאחוז החסימה, מה שמחזק את מה שבמערכת הפוליטית כבר ידעו - לסער אין ערך אלקטורלי של ממש. הוא גם יודע שלרוץ לבד זו לא אופציה, ושמצבו בסקרים ייאלץ אותו להסתפק בשאריות במפלגה העתידית, אם תהיה כזו. נזכיר שסער ויתר במודע על הצעה נדיבה במיוחד כשפרש מהמחנה הממלכתי - שמונה מקומות ב-20 הראשונים ומספר 2 אחרי גנץ. רק שסער אף פעם לא באמת חשב על עצמו כמספר 2.
"תמיד יהיה פראייר שייקח את גדעון סער", אומר חבר מרכז ליכוד, "אבל אם גדעון יחזור עכשיו לממשלה ואז לליכוד, הוא עוד יכול להציל את הקריירה הפוליטית שלו".
זה אפשרי: מקורביו של סער טוענים כי באיחור של חודשיים, נתניהו (שנערך לפרישת גנץ) מציע לו כעת מקום בקבינט המצומצם. "אני מוכן להמר שסער בדרך לממשלה, בחוץ הוא הבין שאין לו מה לחפש", אומר שר בכיר בליכוד. "זה יאפשר יציבות וימתן את הכוח של בן גביר וסמוטריץ'".
מצד שני - "לא יצאנו בשביל לחזור אחרי חודשיים, ולא נשב בממשלה כאידיוטים שימושיים", אמר סער השבוע למקורביו. לשיטתו, ברגע שגנץ יפרוש, לקבינט המצומצם לא תהיה שום משמעות, והוא יהפוך לזירת התגוששות בין גלנט לבן גביר וסמוטריץ'. אלקין הסביר השבוע בשיחות סגורות: "מצבנו לא טוב, זה נכון, אבל כשטובעים זה לא הזמן להכות על המים, אתה רק תטבע יותר מהר".