כשהחלה מתקפת הפתע של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, יובל פטייב (21), לוחם בגדוד 51 של גולני, היה מהראשונים שהשתתפו בקרבות.
"הקפיצו אותנו ב-6:30 בבוקר לגדר, ממש ליד חוף זיקים", הוא מספר, "ראינו את המחבלים נכנסים לארץ. היו שם עשרות, אם לא מאות. נלחמנו מולם, ובאיזשהו שלב הם הצמידו מטען לנגמ"ש שלנו. שם נפצעתי. היה לי שבר פתוח בשוק ועוד המון שברים ברגל. אחרי כמה שעות פינו אותנו לבית החולים ברזילי. הייתי מאושפז שלושה חודשים, ואני עדיין במסגרת שיקום יום באיכילוב".
פטייב ועוד כ-200 מנפגעי 7 באוקטובר ופצועי מלחמת חרבות ברזל השתתפו השבוע באירוע החשיפה של תוכנית ההכשרה החדשה של מיזם "שווים בתעסוקה" – פרויקט משותף של מפעל הפיס, עמותת "שווים" וקבוצת "ידיעות אחרונות". במסגרת התוכנית החדשה, שבה שותפים גם בית החולים השיקומי בשביל"ם שבמרכז הרפואי איכילוב, חברת סיסקו ישראל וחברת cob, יוצעו לנפגעי השבת השחורה והמלחמה קורסים מקצועיים במגוון מקצועות טכנולוגיים מבוקשים, בעלות סמלית בלבד.
המשתתפים יזכו למעטפת תמיכה וליווי לאורך התוכנית, וגם אחריה. הם יוכלו להשתתף בשיעורים אפילו ממיטת השיקום הודות לכיתות חכמות שהוקמו עבורם. כך, הם יוכלו לנצל את תקופת השיקום הארוכה והמאתגרת כדי להכין את עצמם לעתיד של הצלחה וביטחון עצמי וכלכלי.
"אני חושב שהעיסוק בלימודים במהלך השיקום, בעיקר כשהפציעה עוד יחסית טרייה, זה דבר טוב", אומר פטייב, "זה יוצר מסגרת בריאה יותר. יש חבר'ה שנפגעו קשה, גם נפשית. הביטחון ותחושת המסוגלות דעכו להם. קורס כזה יכול להיות מקפצה לחבר'ה שחווים קשיים בשיקום, כמוני".
מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס, מסביר כי "התוכנית הנפלאה הזו היא חלק ממהלך רחב היקף וארוך שנים שמטרתו לקדם שוויון הזדמנויות מלא עבור אנשים עם מוגבלות – בשוק העבודה ובכל תחומי החיים. בתקופה מורכבת זו, שבה לצערנו נכנסו ישראלים רבים למעגל המוגבלות, החלטנו לגוון ולהרחיב את פעילותנו בנושא, והשנה ייפתחו קורסי הייטק לנפגעות ולנפגעי המלחמה במטרה לסייע בשיקומם. אני קורא לכמה שיותר מעסיקים להירתם לכך, לפתוח קורסי הכשרה משלהם ולהציע משרות לנפגעי המלחמה ולאנשים עם מוגבלות. אני משוכנע שתהיה להם השפעה נפלאה על כל מקום עבודה שייתן להם הזדמנות".
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, מסביר כי "אחד מהדברים החשובים ביותר בשיקום הוא החזרה הביתה. הבנו שלא מספיק שאנחנו נותנים את השיקום הבריאותי. אנחנו צריכים להחזיר את הפצועים גם למעגלי התעסוקה והחברה, והתוכנית תעזור בכך".
זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל, הסבירה כיצד נולדה התוכנית: "חשבנו ב'סיסקו' איך אנחנו יכולים להגיד תודה ללוחמים בצורה שתעזור בתהליך השיקום. אנחנו יודעים שמדובר בתהליך ארוך ומייגע, אבל בגלל שהוא ארוך אפשר לנצל את הזמן ללמוד מקצוע. אנחנו יכולים לפתוח למשתקמים את הדלת לתעשיית ההייטק. פיתחנו מערכות שמאפשרות לאנשים להתחבר וללמוד בכל מקום שבו הם נמצאים, גם מהבית או ממרכז השיקום, בקבוצות קטנות – ולהרגיש כאילו הם נמצאים בכיתה".
דרייפוס סיכם באופטימיות: "אני מקווה שבזכות התוכנית, המשוקמים יוכלו לדמיין את העתיד שלהם בצורה הרבה יותר טובה, וכל אחד ייקח את הסיטואציה שהוא נקלע אליה למקום אפילו טוב יותר ממה שהוא דמיין בעבר".
התוכנית פתוחה לכל נפגעי 7 באוקטובר והמלחמה, אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, פצועים בגוף ופצועים בנפש.
מעוניינים לקבל עוד פרטים? סרקו את הברקוד
תוכנית ההכשרה במקצועות ההייטק של "שווים בתעסוקה" פתוחה לכל נפגעי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, פצועים בגוף ופצועים בנפש. מעוניינים לקבל עוד פרטים? סרקו את הברקוד