סין פתחה אתמול בתרגיל צבאי נרחב סביב טייוואן, האי הסמוך שהמשטר הקומוניסטי בבייג'ינג מסרב להכיר בריבונותו ומאיים שוב ושוב "לאחד" אותו עם סין הגדולה.
הצבא הסיני מסר כי התרגיל יימשך יומיים, ולפי מפה שפירסם, כוחותיו יתפרסו במסגרתו מסביב לטייוואן – מצפון, מדרום, ממזרח, ממערב ולראשונה גם סמוך לכמה איים קטנים הסמוכים מאוד לסין היבשתית, בהם איי ג'ינמן ומטסו, שנמצאים בשליטת טייוואן ושעד כה נמנעה בייג'ינג מלערוך בקרבתם תרגילים צבאיים מאיימים.
1 צפייה בגלריה
yk13935866
yk13935866
(ספינת מלחמה סינית בתרגיל | צילום: אי־אף־פי)
התרגילים הצבאיים הנרחבים החלו שלושה ימים בלבד לאחר השבעתו של נשיא טייוואן החדש לאי צ'ינגדה (המוכר גם בשם וויליאם לאי), שכמו קודמתו, צאי אינג-וון, מתנגד נחרצות לאיחוד עם השלטון הקומוניסטי בסין היבשתית. בבייג'ינג גינו בחריפות את נאום ההשבעה של לאי, שבו קרא לה לחדול מאיומים כלפי טייוואן והצהיר שעתיד האי ייקבע רק על ידי 23 מיליון תושביו.
שר החוץ הסיני וואנג אמר שמדובר היה בנאום "מביש", ובתקשורת הסינית הממלכתית אמרו כי הנאום היה "פוגעני מאוד" והצהירו בתגובה כי אלו שצריכים לקבוע את עתיד האי הם לא 23 מיליון תושביו, אלא כל 1.4 מיליארד תושבי סין. בהודעה שפירסם צבא סין נכתב כי התרגילים מהווים "עונש עוצמתי לפעולות בדלניות של כוחות העצמאות הטייוואניים ואזהרה חריפה נגד התערבות ופרובוקציות של כוחות זרים" – מסר כמובן לבעלת בריתה המרכזית של טייוואן, ארה"ב.
לפי צבא סין, התרגיל כולל סיורים משותפים של כוחות האוויר והים שמדמים תקיפות נגד "יעדים צבאיים רבי חשיבות". בתקשורת הסינית דווח שבתרגיל משתתפים עשרות מטוסי קרב שנושאים עימם "טילים חיים", ולפי CNN מדובר בכ-30 מטוסים. גורם בכיר בשירותי הביטחון בטייוואן אמר לרשת האמריקאית כי מטוסי הקרב חצו את מה שמכונה "הקו התיכון", אל תוך אזור הזיהוי של מערכות ההגנה האוויריות של טייוואן. לא מדובר בקו גבול רשמי, אך אף שסין אינה מכירה בו – עד לפני שנים אחדות נמנעו מטוסיה וספינותיה מלחצות את הקו שחוצה לאורכו את מצר טייוואן, נתיב ימי חשוב מאוד לכלכלה העולמית שמפריד בין האי לבין סין היבשתית. משרד ההגנה של טייוואן גינה את סין בשל התרגילים הצבאיים, ואמר שמדובר ב"פרובוקציות שחותרות תחת השלום והיציבות באזור".