לתושבי הצפון נמאס. אתמול הם הקימו בצומת עמיעד "מחנה פליטים", שבו עשרות אוהלים, ואף נתנו לו שם: "עקורי הגליל".
"לא צריך להיות מפונה כדי להיות מסכן", הסבירה דקלה כחילה לרנר, תושבת כחל ופעילה חברתית, "אנחנו שומעים את הבומים בלי הפסקה, והבנות שלי לא לומדות כבר שנה. המצב הזה כואב לכולנו".
דן דיין, תושב יסוד המעלה, הגיע למאהל עם ארבעת ילדיו. "אנחנו מופקרים", הסביר, "הבן שלי, בן 14, הוא תלמיד בבית הספר הר וגיא. זאת מסגרת לימוד שלמעשה הושבתה. הוא בקושי לומד 12 שעות שבועיות. בפועל, השאירו אותם כיתה גם אם עוד לא אמרו להם את זה. המפונים קיבלו מענה. אנחנו לבד בשדה הקרב".
מוניב ונאסים פארס, תושבי חורפיש, סיפרו: "עד לא מזמן היינו בעלי עסק ממתקים משגשג, אבל מאז 7 באוקטובר אנחנו קורסים כלכלית. המדינה מפקירה את כל הגליל. לפי היחס של הממשלה, אנחנו חבל ארץ בלבנון. עצוב מאוד שככה מתייחסים אלינו. אנחנו גוועים פה לאט-לאט".
3 צפייה בגלריה
yk13936227
yk13936227
צילום: אפי שריר
מי שהגיע לתמוך הוא יונתן שמריז, שאחיו, אלון, שנהרג בשוגג על ידי חיילי צה"ל כשניסה להימלט מהמחבלים בעזה. "אני וחבריי הגענו לפה כי יש שותפות גורל בין הצפון לדרום", הסביר, "מפקירים אותם כמו שהפקירו אותנו. מה שהיה בדרום יהיה בצפון. אנחנו לא מוכנים להיות עלה נידף. די, נמאס".
גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון, סיפר כי "המציאות פה קשה מאוד. אין תיירות, אין עסקים. הממשלה חייבת לייצר משהו שיחזיר את הביטחון ואת השגרה לתושבי הצפון".
3 צפייה בגלריה
yk13936233
yk13936233
צילום: אפי שריר
המחאה התקיימה במקביל לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפיקוד הצפון. "אנחנו פועלים כל הזמן בחזית הצפון", אמר נתניהו במהלך הביקור, "עד עכשיו חיסלנו מאות פעילי חיזבאללה, ועוד היד נטויה. יש לנו תוכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות, אבל אינני משתף את האויב בתוכניות הללו, שנועדו לעשות שני דברים: להחזיר את הביטחון לצפון ולהחזיר את התושבים בבטחה לבתיהם".
אולם בפועל, זה היה עוד יום קשה באזור. צה"ל הודיע כי שני כטב"מים חדרו לשטח ישראל – אחד מהם יורט והשני התפוצץ ליד קריית-שמונה. עשרות רקטות שוגרו לעבר הצפון, גרמו לשלל שריפות מסובכות, ובמקרה אחד ההדף גרם לתאונת דרכים בין משאית לרכב פרטי. אזעקות נשמעו ללא הפסקה בקריית-שמונה ובאצבע הגליל. חיזבאללה מסר כי הירי בוצע בעקבות חיסולו של מוחמד עלי נאסר פראן, מורה לפיזיקה ומי שלטענת ישראל היה בכיר במערך ייצור אמצעי הלחימה האסטרטגיים של ארגון הטרור. בלבנון טוענים כי שלושה תלמידים שהיו בדרכם לבית ספר נפצעו בתקיפה.