אחרי 229 יום שבתם לירי בשבי, החליטו במשפחת אלבג לתמוך בפרסום הסרטון שמתעד את חטיפת התצפיתניות ממוצב נחל עוז, וזה לא היה פשוט. "לירי נראית שם גיבורה ואמיצה, היא וכל הבנות. אני מדברת על זה ואני בוכה, אבל אני יודעת שלירי וכל הבנות הן אמיצות, ואני גם יודעת שהן יחזרו הביתה", מספרת האם שירה בראיון לפודקאסט "הכותרת" של ynet.
"לקח לנו זמן, לקח לי זמן, להגיד את המילה 'אונס'. גם כשהיינו בפגישות בתחילת הדרך לא הוצאנו את זה מהפה. קשה נורא לאמא ולאבא לשים את זה בפרהסיה ולהגיד לכולם 'הן עוברות אונס'. כל הזמן התחבאנו במילים מסביב, ובשלב מסוים אמרתי 'די! זה צריך להיות על השולחן'".
6 צפייה בגלריה
yk13936105
yk13936105
("הן כולן גיבורות". לירי )מימין( ונעמה לוי בסרטון החטיפה)
ההחלטה לדבר על האונס מלווה גם בלא מעט כעס אצל שירה ותחושה שהבנות נשכחו. "הבנות, וכל החטופים, הם בפיגוע שהתחיל ב-7 באוקטובר והוא נמשך. מדינת ישראל לא מטפלת בפיגוע שהן נמצאות בו. כאילו, הם רואים את האונס, רואים את הפיגוע וממשיכים ללכת".
כמעט שמונה חודשים חלפו מאז אותה שבת שחורה, השבת הראשונה של לירי בתפקיד אחרי שסיימה את ההכשרה. "היא הגיעה לבסיס ביום חמישי, היא רק התמקמה. בשישי היא עשתה לי רשימת קניות, כי היא רצתה להרגיש שם כמו בבית. היא חיכתה לזה, היא ממש חיכתה לצבא. בשבת ב-6:30 בבוקר היא התקשרה אליי ואמרה 'אמא, יש פה התקפת טילים משהו פסיכי. קפצנו מהמיטה, אפילו לא הייתה אזעקה. אנחנו במיגונית'. שאלתי אותה אם היא בסדר והיא ענתה 'הכל בסדר, אנשים חיים פה. אנחנו במיגונית'. היא צילמה לי אותה וראיתי שזה פתוח משני הצדדים ואמרתי לה שזה לא ממ"ד. לירי ענתה לי 'אמא, הכל בסדר. כולם פה, כל הבנות. אל תהיי לחוצה'. בדיעבד נודע לי שבזמן הזה רוב הבנות נפרדו מהמשפחות שלהן. היא לא נפרדה, היא שידרה לכולם שהכל בסדר".
6 צפייה בגלריה
yk13936097
yk13936097
הודעות ששלחה לירי בקבוצה המשפחתית כשהייתה בקורס
שעה ורבע לאחר מכן לירי שלחה הודעה בקבוצה המשפחתית – "ירו עלינו, לא נפגעתי". כל הניסיונות של שירה ליצור איתה קשר אחר כך לא צלחו. בערב היא שמעה דיווחים שפינו תצפיתניות מנחל עוז לבתי חולים, ויצאה לחפש את לירי. "בשלב מסוים החברים של רוני, אחות של לירי, ראו בטלגרם את הסרטון של לירי, הם זיהו אותה, הראו את זה לרוני ושי ואז התקשרו אליי ואמרו לי 'אמא, בואי הביתה'.
"כשראיתי את הסרטון, זיהיתי את לירי ועדיין אמרתי להם 'לא, זו לא לירי, לירי בחמ"ל. היא לא הייתה בבתי חולים, לירי בחמ"ל'. הם שיחקו איתי את המשחק ולא לחצו עליי. ככה עד 2:30 בלילה. כל המשפחה הייתה אצלנו, כולם נרדמו חצי ישנים-חצי ערים בסלון וביקשתי לראות עוד פעם את הסרטון. ראיתי אותו והבנתי שזאת לירי ואני לא יכולה להתכחש לעובדה שהיא כבר בעזה".
6 צפייה בגלריה
yk13936099
yk13936099
ההודעות האחרונות שלירי שלחה למשפחתה ב־ 7 באוקטובר
מאותו הרגע, שירה החליטה שהיא רוצה לראות את הכל, גם את הדברים הקשים ביותר, "כדי לדעת מה קורה ומה עובר על לירי. אני חייבת לחוות את זה ולהרגיש את זה יחד איתה. אי-אפשר באמת להיות שלווים ורגועים כשהבת שלך בגיהינום".
"הכותרת" – פודקאסט החדשות היומי של ynet בסדרת שיחות שבועית עם משפחות החטופים. בין הדאגות והפחדים לחלומות והתקווה, ועם ההתמודדות היומיומית של אלו שמחכים ליקיריהם שישובו. ניתן להאזין לכל הפרקים בסדרה, ולשאר פרקי הכותרת, באתר ובאפליקציית ynet, בספוטיפיי, באפל מיוזיק ובכל אפליקציות הפודקאסטים.
6 צפייה בגלריה
yk13936102
yk13936102
ההודעות האחרונות שלירי שלחה למשפחתה ב־ 7 באוקטובר
6 צפייה בגלריה
yk13936101
yk13936101
הודעות ששלחה לירי בקבוצה המשפחתית כשהייתה בקורס
6 צפייה בגלריה
yk13936220
yk13936220
לירי אלבג והאמא שירה