סיפור הבריחה הנועז של הבמאי האיראני הנודע מוחמד רסולוף, דרך ההרים, ברגל, ועד לשטיח האדום בפסטיבל הסרטים של קאן, וההצלחה שלו שם – הוא עלילה שממנה עשויים באמת הסרטים הדרמטיים ביותר.
1 צפייה בגלריה
yk13936692
yk13936692
(רסולוף בקאן, מציג תמונות של חבריו להפקת הסרט שנשארו באיראן | צילום: Victor Boyko/Getty Images)
"זרע התאנה הקדושה", סרטו של רסולוף, זכה אמש בפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל קאן ה-77. הסרט עוקב אחרי חייה של משפחה איראנית על רקע מהומות הסטודנטים, כאשר אבי המשפחה לא מוצא את האקדח שניתן לו לצורכי הגנה. "ליבי עם הצוות והשחקנים שנשארו באיראן, אני עצוב לראות את מה שקורה במולדתי, שתושביה לקוחים כבני ערובה על ידי השלטון הטוטליטרי", אמר רסולוף בנאום התודה.
רסולוף הצליח לסיים ברגע האחרון את סרטו, להימלט כדי לא להיעצר על ידי השירות החשאי האיראני, ולהגיע להקרנת הבכורה של הסרט בקאן.
אחרי שפיזר רק פרטים מעטים על בריחתו, במסיבת עיתונאים ובראיונות שהעניק בשבוע האחרון לתקשורת בצרפת ובבריטניה סיפר רסולוף על האירוע הדרמטי. בראיון ל"הגרדיאן" אמר כי אחרי שהורשע על ידי בית המשפט ונידון לשמונה שנות מאסר והצלפות משום שצילם סרט המבקר את המשטר, ואחרי שהבין כי מעצרו עומד להתרחש באופן מיידי, הבין כי לא תהיה לו ברירה אלא להימלט. רסולוף סיפר כי ניצל כמה ימים בהם ידע שמערכת המשפט מתעכבת עם הוצאת צווי המעצר נגדו, כדי לסיים את כל העבודה על הסרט ולוודא כי מפיקים בגרמניה יוכלו לסייע להשלים אותו מבחינת ההפקה וההפצה - ואז החליט לברוח.
"לא הייתה לי ברירה אלא לעזוב", סיפר בראיון ממקום מחבוא בגרמניה, לשם הגיע אחרי שנמלט, "הייתי נחוש לספר את הסיפור של בני עמי בסרט. המשימה שלי היא לספר מה קורה באיראן". מגרמניה הגיע רסולוף בימים האחרונים לקאן כדי לצעוד על השטיח האדום.
הבמאי נעצר כבר פעמיים וישב בכלא, גם בבידוד מוחלט. אחרי שדרכונו הוחרם ב-2017, הוא זכה, בהיעדרו, עם סרטו הקודם "אין רשע בעולם" בפסטיבל הסרטים של ברלין. במסיבת העיתונאים סיפר כי נאלץ לכבות את כל מכשירי הסלולר שלו, כדי לא להסגיר את מיקומו לקראת היציאה למסע אל החופש.
"היה עליי המון לחץ", אמר, "ידעתי שאם יעצרו אותי בזמן שאני עוד מסיים את הסרט, אשב חמש שנים לפחות, וגם ככה ידעתי שהסרט עצמו יביא עליי עוד הרשעות" . לדבריו, גם הבין שהמשטרה החשאית האיראנית לא רק בעקבותיו אלא גם בעקבות עוד חברים בצוות ההפקה של הסרט. "קיבלתי את ההחלטה תוך שעות בודדות, האם להיות בכלא או לעזוב את איראן הגיאוגרפית ולהצטרף לאיראן התרבותית שקיימת מעבר לגבולות, ובחרתי באופציה השנייה", סיפר, "הסתובבתי בביתי, נפרדתי מהצמחים שלי. זו לא הייתה החלטה קלה".
רסולוף סיפר כי את הפרטים על נתיבי ההימלטות מאיראן קיבל מאסירים אחרים, שאותם הכיר בכלא בעת שריצה שם את עונשו בעבר. "הצלחתי ליצור קשר עם אנשים שעזרו לאחרים להימלט מהמדינה, אלה אנשים שאני סומך עליהם לחלוטין", גילה במסיבת העיתונאים, "הם עזרו לי לעזוב וללכת למקום שבו הייתי בטוח יותר, ליד הגבול. משם הצלחתי לעבור ברגל מרחק ארוך דרך ההרים ולחצות את הגבול למדינה שאת שמה לא אגיד. משם יצרתי קשר עם המועצה האירופית והם עזרו לי להגיע לגרמניה".
בראיון ל"הגרדיאן" סיפר: "צעדתי במשך שעות, זה היה מתיש ומאוד מסוכן לעשות את המסע הזה יחד עם מדריך". אחרי המסע ואחרי שחצה את הגבול התחבא בדירת מסתור שהוכנה עבורו. "הייתי צריך להישאר שם זמן רב עד שסידרו לי דרך להגיע לעיירה קרובה, ומשם למקום בו יכולתי להיות בקשר עם הרשויות בגרמניה", חשף.
"אנורה", סרטו של הבמאי שון בייקר, הוא הזוכה הגדול והמפתיע של הפסטיבל. הדרמה הקומית על קשר בין בנו של אוליגרך רוסי-יהודי ונערת ליווי אמריקאית קטף אמש את פרס "דקל הזהב", החשוב בסצנת הפסטיבלים הבינלאומית.
"אמיליה פרז" זכה בפרס חבר השופטים ובפרס המשחק הנשי. הצוות הנשי של הסרט, זואי סלדנה, סלינה גומז וקרלה סופיה גסקו הטרנסג'נדרית הספרדייה, עוטרו יחד בפרס השחקניות המצטיינות. מדובר במלודרמה מוזיקלית של הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר על ברון סמים מקסיקני המחליט לעשות ניתוח שינוי מין כדי לממש חלום ישן וגם לברוח מאויביו. ואיפה הוא עושה את הניתוח? בתל-אביב. הכוכב הישראלי מארק איווניר מגלם את הרופא הישראלי שמבצע את הניתוח. כשברון הסמים מתעורר מהניתוח הוא צופה במערכון "מלחמת האזרחים" עם אירינה ושאולי מתוך "ארץ נהדרת".
הסרט ההודי המרגש "כל מה שאנו מדמיינים כאור" זכה בפרס הגדול של חבר השופטים. מפיק-העל והבמאי ג'ורג' לוקאס, האיש שברא את הסאגות "מלחמת הכוכבים" ו"אינדיאנה ג'ונס", קיבל פרס על מפעל חיים.
השחקנית הבלגית לובנה אזאבל, שעמדה בראש חבר השופטים של תחרות הסרטים הקצרים, קראה לשחרור מיידי של החטופים הישראלים משבי חמאס ולהפסקת אש מיידית.