דיונים על בניית תשתית שנועדה לאפשר התקדמות לפתיחת מו"מ מחודש לשחרור החטופים: גורמים שמעורים במגעים לעסקת חטופים אומרים כי הפסגה בפריז, ממנה שב אתמול ראש המוסד דדי ברנע, הייתה "מוצלחת מאוד". לדבריהם, הייתה הסכמה על התנעת המו"מ - ואפילו נקבע היום שבו השיחות יחלו - ככל הנראה שלישי הקרוב. עם זאת, טרם נקבע המיקום של השיחות.
1 צפייה בגלריה
yk13936964
yk13936964
(ראש המוסד, דדי ברנע | צילום: יריב כץ)
הגורמים ציינו כי כדי להביא לעסקה "חייבים לעבוד מסביב לשעון". הם הסבירו כי בישראל "לא רוצים לקבל מצב של קיפאון ומבוי סתום, כי זה לא טוב לחטופים. שעון החול שלהם אוזל". עם זאת, הם אומרים, "צריכים להיות ריאלים. אין עדיין פריצת דרך". במסגרת הפסגה סוכם על מתווה ש"יכול להתניע מו"מ". "זה דבר חיובי", ציינו.
ההתפתחות החיובית הזו במגעים לעסקת חטופים מגיעה למרות התפתחות שלילית בזירה אחרת - בית הדין בהאג. ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק מהווה לדברי הגורמים "תמריץ לסינוואר ורוח גבית לטרור". למרות זאת, ישנה תמימות דעים מצד כולם כי חייבים להתקדם במגעים.
ראש המוסד ברנע נועד עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני. השלושה דנו בבניית תשתית שנועדה לאפשר התקדמות לפתיחת מו"מ מחודש לשחרור החטופים. בסיום הפגישה, נמסר, הוחלט כי במהלך השבוע הקרוב ייפתח מו"מ על בסיס הצעות חדשות בהובלת המתווכות - מצרים וקטאר, במעורבות פעילה של ארה"ב.
למרות האכזבה משתי המתווכות, הן יהיו מעורבות גם הפעם בשיחות, כמי שיכולות לנהל מגעים מול ארגון הטרור חמאס. במקרה של מצרים, מעורבותה במגעים מגיעה כשברקע מתיחות שיא - אחרי שגרמה לפיצוץ הסבב הקודם, עם ה"תרגיל" שעשתה לישראל ולשאר המתווכות, בהן ארה"ב.
מצרים, כך לפי הגורמים, היא בעלת תפקיד חשוב, וכך גם קטאר. עם זאת, בישראל לא מדברים כרגע על "סולחה" מול דוחא, למרות האכזבה הקשה מהמתווכת מתחילת המלחמה, וביתר שאת בתקופה האחרונה.