על רקע מלחמת חרבות ברזל והירי המתמשך מצד מחבלי חיזבאללה לאזור, הייתה אמורה להתקיים אמש הילולת ל"ג בעומר בהר מירון בנוכחות מצומצמת של 30 איש בלבד, שקיבלו אישורים מבעוד מועד לשהות סמוך לקבר רבי שמעון בר יוחאי. מפקד פיקוד העורף חתם השבוע על צו שטח צבאי סגור, שלפיו הכניסה למירון נחסמה בפני הציבור הרחב עד מחר – כך שאחד האירועים ההמוניים הגדולים בעולם היהודי לא התקיים השנה כסדרו. במקום זאת התקיימו בהר הדלקות בנוכחות דלה, שהועברו בשידור חי.
2 צפייה בגלריה
yk13937544
yk13937544
(שייח ג'ראח: ההילולה במתחם קבר שמעון הצדיק | צילום: אלכס קולמויסקי)
קבוצת מתפללים קנאים שלא זכו בהגרלה שערכו במשרד ירושלים ומסורת ישראל נכנסה למקום ללא אישור. הם התפרעו, התעמתו עם שוטרים וזרעו הרס כשניסו להתבצר במתחם. בהודעת המשטרה נמסר אמש כי "במהלך השעות האחרונות הגיעו מאות אנשים לאזור הציון במירון, שלצערנו בחרו להפר במכוון וברגל גסה את חוק הסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי ואת צו אלוף פיקוד העורף, ובכך סיכנו את ביטחונם ואת ביטחון השוטרים הפועלים במקום".
עוד נמסר כי בשלב מסוים החלו התפרעויות אלימות שכללו יידוי חפצים לעבר השוטרים, וכן התנגדות בכוח להוראות השוטרים להתפזר מהמקום. בתגובה הוקפצו למקום כוחות משטרה נוספים, והרחיקו את המתפרעים שלא מורשים להיות בהר.
2 צפייה בגלריה
yk13937626
yk13937626
עימותים בקבר הרשב"י במירון, אתמול | צילום: דוברות המשטרה
"משטרת ישראל רואה בחומרה רבה את התנהגותם של פורעי החוק שבחרו לתקוף את השוטרים הפועלים לאכוף את החוק ולשמור על ביטחון הציבור", נמסר מהמשטרה. "המשטרה תפעל בנחישות נגד כל תקיפה או אלימות מכל סוג שהיא שתופנה כלפי השוטרים במקום". בשטחים וביערות המקיפים את מירון נפרסו שוטרי משמר הגבול. הם צוידו באמצעי תצפית מיוחדים וברכבי שטח למניעה של ניסיונות הגעה רגלית לאתר.
כדי לפצות מעט את המאמינים על הטעם המר מביטול ההילולה הגדולה במירון, התקיימה אמש הילולה גדולה בהשתתפות המונים במתחם קבר שמעון הצדיק בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. בשכונה הנפיצה היו היו בעבר חיכוכים בין תושבים ערבים ליהודים. האירוע, שארגן המשרד הממשלתי לענייני ירושלים ומסורת ישראל ואובטח בידי משטרת ישראל, נערך בהשתתפות הרב הראשי יצחק יוסף וכלל הדלקות מדורות במעמד אדמו"רים ורבנים. על פי ההערכות, היו אמורים להגיע למקום עשרות אלפי אנשים.
לעבר מרחב מירון שוגרו יותר מ-260 רקטות מתחילת המלחמה, שכוונו בעיקר לעבר בסיס חיל האוויר שנמצא לא הרחק מהמושב. שלוש שנים אחרי האסון במירון ולנוכח האיום מצד חיזבאללה, איש מהרשויות לא רצה להסתכן באפשרות שיתרחש אסון נוסף בהר, כשהפעם הסכנה נשקפה מארגון הטרור השיעי. על פי החקיקה שהתקבלה השבוע בכנסת, היו אמורות להתקיים ברחבת קבר רשב"י, במועד שיאופל, שלוש הדלקות בנוכחות מניין שאושר מראש. ההדלקות היו אמורות לעבור באמצעי התקשורת כדי לאפשר לכלל הציבור לצפות בהן.