בשעה 22:34, במוצאי שבת, התקבל במוקד מד"א במרחב לכיש הדיווח הראשוני: שריפה בדירה בבניין באשדוד. כוחות הכבאות וההצלה שהוזנקו למקום איתרו בדירה את הילד לי-ים נחום, בן 11. הם חילצו אותו מהבניין הבוער, אך צוותי מד"א שניסו לבצע בו פעולות החייאה נאלצו לקבוע את מותו במקום.
"הוא היה ילד טוב", סיפרה בכאב דודתו של לי-ים, "ילד של נחת. אין מילים לתאר אותו. קשה לעכל".
2 צפייה בגלריה
yk13938601
yk13938601
(לי־ים נחום ז"ל)
בכבאות והצלה אמרו אתמול כי, "מסקנות החקירה מצביעות על שריפה שנגרמה מסוללת ליתיום של אופניים שהייתה מחוברת לטעינה, והתפשטה במהירות רבה עד ששרפה כליל את החדר, שם לצערנו מצא הילד את מותו".
זהו לא המקרה הראשון בו פורצת שריפה בעקבות הסוללות האלה, והנתונים מדאיגים: בשנת 2023 עלו באש 209 דירות כתוצאה מסוללות ליתיום שהתלקחו בזמן הטעינה. מאז שנכנסו לחיינו האופניים החשמליים, עומד הממוצע השנתי על כ-150 דירות שעלו באש מאותה הסיבה.
לדברי סגן טפסר שוהם דהורני, ראש ענף חקירות, "מדובר באירוע קשה, מצער ומיותר שהיה יכול להימנע. אנו עדים לשריפות רבות הנגרמות מסיבות שאותן ניתן למנוע מבעוד מועד ובכף להציל חיים ורכוש. כך, בשנים האחרונות אנו רואים שימוש נרחב בסוללות ליתיום - שמשמשות לאופניים חשמליים, קורקינט חשמלי ועוד - שבעקבותו פורצות שריפות רבות שמסכנות חיים, וגורמות לנזקים עצומים לתשתיות ולרכוש. אפשר למנוע זאת כאמור על ידי מספר פעולות פשוטות".
בכבאות והצלה ממליצים לציבור להקפיד ולרכוש אך ורק סוללות ליתיום תקניות, ולא לבצע שינויים בסוללה המקורית. בזמן ההטענה, יש להימנע מלעשות זאת ליד חומרים דליקים, ולא לעשות זאת ללא השגחה. כלומר, אין להטעין את הסוללות בזמן שהמשפחה הולכת לישון.
והתזכורת הכי חשובה, לדבריו, היא להתקין בבית גלאי עשן. "מדובר במכשיר פשוט שעולה כמה עשרות שקלים, וגם ההתקנה שלו פשוטה. הוא מתריע מיד וברעש גדול על אש או עשן, וזה פשוט מציל חיים, כי זה מעורר את אנשי הבית שיכולים קודם כל להימלט מהדירה לפני שהיא הופכת למלכודת אש".