היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן יקבלו בימים הקרובים דיווח ראשוני מאגף החקירות במשטרה על אודות השימוש לכאורה שעשתה שרת התחבורה מירי רגב במשאבי משרדה על מנת לקדם את האינטרסים הפוליטיים שלה, כפי שנחשף בחלקו הראשון של תחקיר "המקור" בערוץ 13.
3 צפייה בגלריה
yk13938525
yk13938525
(השרה רגב | צילום: יואב דודקביץ)
התחקיר, שייחס לשרת התחבורה מירי רגב את רתימת המנגנון המקצועי במשרדה לקידום מעמדה הפוליטי, חשף אמש בחלקו השני את התערבותה לכאורה בהחלטות ממשלה לטובת שרים, חברי כנסת ופעילים.
אחרי שבחלק הראשון נחשפו מסמכים שלפיהם בלשכת רגב קיים לכאורה דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור" לפי מידת היכולת של ראשי רשויות ופעילים לסייע לשרה בפריימריז של הליכוד, הפעם פורסם כיצד היא התערבה למשל לטובת קבלן שהיה מצוי בסכסוך עם רכבת ישראל לבקשת השר שלמה קרעי. אותו קבלן הודה שאכן הוחזר לעבודה בעקבות ההתערבות.
בנוסף התערבה רגב לבקשת השרה מאי גולן לטובת קבלן שעבד על הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, ושחברת נת"ע לא עמדה איתו בסיכומים לכאורה. מההתכתבויות שנחשפו עולה כי רגב ניסתה לסייע באופן דומה גם לחברי הכנסת לשעבר אסנת מארק ויחיאל חזן, ולח"כ מיכל וולדיגר.
3 צפייה בגלריה
yk13938666
yk13938666
תאונה בכביש 40 | צילום: דוברות רמת הנגב
מלבד זאת, רגב שינתה את עמדתה לגבי העברת מיקום התחנה המרכזית בתל אביב למסוף פנורמה, לאחר בקשה שהתקבלה על-ידי פעילה שמדורגת גבוה בהיררכיה של רגב - בניגוד לעמדתה הראשונית של שרת התחבורה ולעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר.
3 צפייה בגלריה
yk13938670
yk13938670
מחאה של תושבי הנגב | צילומים: דוברות רמת הנגב
רגב טענה שלא הכירה את מסמכי ה"רמזור", אך בתחקיר אמש נחשף מסמך שקדם לטבלאות ה"רמזור", ובו מורה רגב לאנשי הצוות שלה כיצד לנהוג בראשי רשויות שונים.
בשורה העליונה במסמך נכתב: "לא לתאם בלי ששירוני תתן היבטים". בתחקיר נטען כי עצם העובדה שרגב מורה לאנשיה לא לתאם לפני ששירוני, היועצת הפוליטית שלה, עוברת על ראשי הרשויות – מעידה על כך שמדובר בתעדוף פוליטי. במסמך מופיעים ראשי רשויות בצבע ירוק, בעוד שמי שמסומנים בצהוב – בדרגה שנייה – נכתב: "לתאם לו מנכ"ל". על עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש, שצבועה לבן, נכתב: "לא לגעת כרגע". לפי התחקיר, רגב גם מבקשת מצוותה להגיע אליה עם התעדוף כדי להחליט איך לנהוג.

התלונה והחקירה

כבר לפני שבועיים המשטרה פתחה בחקירה, כאשר השרה פנתה ליועמ"שית והתלוננה נגד ראש המטה שלה לשעבר. התלונה הרשמית, בגין "לקיחת מסמכים שלא כדין", הועברה לחקירת המשטרה. כעת צריך ראש אגף החקירות להחליט איזו מחלקה תטפל בתלונה - שתיחקר לצד ממצאי התחקיר שנסמכו על חשיפת המסמכים ממשרד התחבורה.
החלטת בהרב-מיארה כראשת התביעה הכללית ושל איסמן התובע הראשי, אם להתחיל בחקירת משטרה נגד השרה, תלויה בכמה גורמים ובראשם האינטרס הציבורי בפתיחה בחקירה והצטברות הראיות המצויות כבר עתה.
על פניו נראה שמעשיה של רגב עוברים לכאורה על שני חוקים עיקריים – מרמה והפרת אמונים, וכן הדחה של עובדי ציבור בכירים להשתמש לרעה בכוח המשרה כדי לקדם אינטרסים לא מקצועיים. מנגד, כמה פסקי דין שניתנו בערכאות שונות לגבי מינויים פוליטיים שבהם הואשמו שרים לא היו חד-משמעיים, בשל העובדה שקשה היה להוכיח קיום של שיקול פוליטי.
בתחקיר עלה בין היתר הטיפול של שרת התחבורה בכביש 40. בשנים 2012-2022 התרחשו במקטע הדרומי של כביש 40 (בין צומת קטורה לקריית גת) 557 תאונות דרכים. ראש מועצת רמת נגב ערן דורון אמר כי "לגיטימי שפוליטיקאים, שנבחרים על סמך אג'נדה פוליטית, יממשו את אותה אג'נדה. הבעיה היא כשהשימוש במשאבי המדינה הוא לטובת קידום פרסונלי". גם ראש העיר ערד לשעבר ניסן בן חמו הופיע בתחקיר וסיפר על שיפוץ כביש 31, במקטע הירידות לים המלח. "מתחילת שנות ה-2000 דיברו על השיפוץ. יש בי עצב גדול על מדינת ישראל, שכך היא מתנהלת. ההפתעה היא שהיא (א"ק: מירי רגב) נתפסה".
עובד נור, לשעבר ראש המועצה האזורית הגלבוע הגיב על התחקיר: "עם כניסתה של רגב לתפקיד פניתי אליה מספר פעמים לגבי צרכים דחופים של תושבי הגלבוע. היא הפנתה אותי לראש המטה ובעצם אמרה 'זה לא מעניין אותי'. אני מזועזע מהדברים שהוצגו בתחקיר, שחושף התנהגות מבזה של נבחרי הציבור".
מטעמה של השרה רגב נמסר בתגובה לתחקיר: “מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטיה מדומה לטובת ערים ‘ליכודיות’ הוא מגוחך. פניות של חברי כנסת, מימין ומשמאל, מופנות לטיפול מקצועי כפי שמטופלות כלל פניות הציבור המגיעות ללשכה”.