אין הפתעות. הריבית הבסיסית במשק תישאר גם בשישה השבועות הקרובים בשיעור של 4.5%, שהם 6% ריבית פריים. בכך שומר בנק ישראל על זהירות רבה במדיניות הריבית ונמנע מהפחתה שנייה של הריבית, לאחר שהיה חלוץ בעולם בהפחתה ב-1 בינואר של הריבית ברבע אחוז.
בכך העדיף בנק ישראל לא להסתכן בהפחתת ריבית בעת שהמלחמה נמשכת בעזה ובמצב הביטחוני המתוח בצפון, על רקע הגירעון הגדול מהצפוי בתקציב המדינה שעולה כבר על 7%. כמו כן צפויים בחודשים מאי ויוני מדדים גבוהים במיוחד, של 0.6%-0.7%, לאחר המדד הגבוה והמפתיע לרעה בחודש אפריל שעלה בשיעור של 0.8%.
1 צפייה בגלריה
yk13939793
yk13939793
(צילום: שלו שלום)
אי-הפחתת הריבית לא הפתיעה את רוב החזאים, למרות שהאינפלציה ירדה כבר לשיעור שנתי נמוך מ-3%, הרף העליון של היעד שקבעה הממשלה, אף לאחר העלייה בה לשיעור שנתי של 2.8%.
בנק ישראל נמנע, כאמור, בפעם השנייה מהפחתת ריבית, מאז הורדתה בפעם היחידה בראשית חודש ינואר וזאת למרות התמשכות המלחמה ומצבם הכלכלי הטוב פחות של בעלי עסקים ומשקי בית רבים והיותם של עשרות אלפי ישראלים מפונים מבתיהם בצפון ובדרום הארץ.
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון החליטה בכך שלא לשנות את גובה הריבית במשק, 4.5%, אולם ההערכה היא כעת שהמשך תהליך הפחתת הריבית עשוי להתבצע ב-8 ביולי, בהחלטה הבאה.
המלחמה גרמה כבר להאטה בפעילות המשק ולכך שאלפי בתי עסק וחברות בקשיי נזילות, שהכריחו אותם ליטול הלוואות יקרות. גם מצבם הכלכלי של משקי בית רבים הורע עד מאוד גם עקב ההתייקרויות לאחרונה. עם זאת, ההחלטה לא להוריד את הריבית התקבלה, כי נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת ממשלת ישראל לאחרונה, שעלולות להוביל לעוד הורדות דירוג אשראי של ישראל. בנוסף, גם קיימת דאגה מאי-פעולת הממשלה כנגד ההתייקרויות הרבות במשק, כולל אלה שבאחריותה, כמו העלייה העצומה במסי הארנונה ב-2025 שתהיה גבוהה מ-5%.
יצוין, שהורדת ריבית בתקופה הזאת הייתה מסייעת למשקי הבית ולחברות ובתי עסק בהחזרי ההלוואות הרבות שנטלו בעת המלחמה ובעיקר לנוטלי המשכנתאות.
עשר העלאות הריבית הרצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ 2023, כאשר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. בינואר השנה הופחתה הריבית לראשונה מאז ההעלאות והועמדה על שיעור בסיסי של 4.5%.
ההחלטה לא להוריד את הריבית התקבלה כי נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת הממשלה לאחרונה, שעלולות להוביל לעוד הורדות דירוג אשראי של ישראל