לראשונה מאז תחילת השנה צפויים מחירי הדלק בישראל לרדת בשיעור ניכר של 30 אגורות עד חצי שקל. מחיר ליטר דלק אוקטן 95 אמור יהיה לעלות בחודש יוני בין 7.40 שקל ל-7.60 שקל. כיום המחיר הוא 7.90 שקל. המחיר המדויק יתברר לקראת סוף השבוע.
הסיבות לכך הן הירידה במחירי הנפט בעולם ובשער הדולר בישראל. ירידות אלו יובילו, על פי התחזיות כעת, לירידה במחיר הדלק בשיעור משמעותי.
מחיר הדלק החדש יפורסם על ידי משרד האנרגיה בסוף השבוע ומאחר ש-1 ביוני חל בשבת, המחיר יתעדכן בתחנות הדלק רק במוצאי שבת, בחצות הלילה שבין 1 ל-2 ביוני.
מחיר הדלק אוקטן 95 בשירות עצמי עלה כמעט בשקל מאז שבוטלה ההנחה במס על הדלק בסוף חודש דצמבר 2023. מחיר הדלק היה בדצמבר רק 6.94 שקל ומאז עלה בשיעורים ניכרים.
בחודש ינואר המחיר בתחנת דלק בשירות עצמי זינק ב-28 אגורות ל-7.22 שקל. לאחר מכן בחודש פברואר המחיר עלה ב-16 אגורות ל-7.38 שקל. בחודש מארס המחיר טיפס ל-7.51 שקל, באפריל כבר המריא ל-7.72 שקל ובחודש הנוכחי, מאי, 7.90 שקל. בשירות מלא המחיר הוא 8.12 שקל.
מאז יום שישי האחרון ולמשך חמישה ימי עסקים מחשבים במשרד האנרגיה את מחיר הנפט באגן הים התיכון וכמו כן תהיה חשיבות לקביעת שער הדולר מחר (יום רביעי), יומיים לפני סוף החודש, כפי שקובע הנוהל.
גורם בענף האנרגיה ציין כי ירידת מחירי הנפט עלולה להיות זמנית שכן עלייה בשימוש בחודשי הקיץ ואי-מציאת פתרון לתקיפת אוניות ומכליות נפט על ידי החות'ים עלולים לגרום שוב לעליית מחירי הנפט בעולם וגם בישראל בחודשים הקרובים.
לדברי גורמים כלכליים, כולל במשרדי האוצר והכלכלה, העלייה במחירי הדלק גרמה לאינפלציה כמעט בכל תחומי המשק. יצוין שעליית מחירי הדלק מאז חודש דצמבר 2023 תרמה על פי חישובי כלכלנים כ-0.4% לעליית האינפלציה בישראל מאז תחילת השנה.

המזל של הממשלה

לפעמים צריך גם מזל וזה מה שהיה לממשלה עכשיו בזמן הלחוץ ביותר בתחום תקציב המדינה. העובדה שאחרי חצי שנה נרשמת לפתע ירידה עולמית במחירי הנפט ועקב רגיעה מסוימת בתחום מטבע החוץ, אחרי תקופה מאוד לא יציבה, תסייע לממשלה להימנע מהחזרת סבסוד מס הדלק, שהיה מגדיל עוד את הגירעון בתקציב המדינה המתדלדל, כפי שכבר דרשו שרים ובכירים במשק.
בעת הזאת כאשר האינפלציה שוב מרימה ראש צריך להפנים שעוד עלייה במחירי הדלק הייתה גורמת להתייקרויות נוספות בענפים רבים במשק ומוסיפה שמן למדורת האינפלציה.
הירידה הצפויה במחירי הדלק תהיה טובה בעת הזאת למשקי הבית הנאנקים תחת עול ההתייקרויות ולעסקים שהתמשכות המלחמה גורמת להם גם כך להוצאות מרובות ולירידה בהכנסות. גם תקציב המדינה מרוויח כעת מהמצב לא רק בשל אי הצורך לסבסד שוב את המס על הדלק אלא גם בהורדת חלק מהוצאות הממשלה הנובעות ממחירי האנרגיה, מצב שמיטיב גם עם הרשויות המקומיות.
לפחות לחודש הקרוב בעיית מחירי הדלק הגבוהים נפתרה חלקית וכעת נותר רק להמתין מה יקרה בחודשים הבאים אחרי כחצי שנה של עליית מחיר הדלק. בחישוב שנתי זו הוצאה ממוצעת של עוד 400 שקל לחודש למי שממלאים פעמיים בשבוע את המיכל ברכבם ב-50 ליטר, עלות שנתית של כ-5,000 שקל, שתפחת מאוד אם מחירי הדלק אכן יירדו עכשיו ולא יחזרו לעלות בקרוב.
מאז יום שישי האחרון ולמשך חמישה ימי עסקים מחשבים במשרד האנרגיה את מחיר הנפט באגן הים התיכון וכמו כן תהיה חשיבות לקביעת שער הדולר מחר (יום רביעי), יומיים לפני סוף החודש, כפי שקובע הנוהל