תהליך ניקוי אורוות במשרד ההגנה הרוסי נמשך. שבועיים בלבד חלפו מאז הודעת הקרמלין על החלטת הנשיא פוטין להחליף את שר ההגנה הדומיננטי סרגיי שוייגו, שכיהן בתפקיד כמעט 12 שנים, בסגן רה"מ הכלכלן אנדריי בלואוסוב, וגל המעצרים בקרב בכירי המשרד הולך וגובר. נראה ששר ההגנה החדש בלואוסוב לא מבזבז זמן, והחל את כהונתו בסערה, בניסיון להדיח מצמרת המשרד את כל מי שחשוד בשחיתות. המהלך הזה אושר בסבירות גבוהה במלואו ע"י הנשיא פוטין, אולי כחלק ממהלך נרחב יותר של רצון לנער את הצבא הרוסי, בין השאר בשל כישלונותיו באוקראינה.
בשבועיים האחרונים נעצרו לא פחות מארבעה קצינים בכירים בצמרת משרד ההגנה הרוסי, כולל סגן שר ההגנה וסגן הרמטכ"ל הרוסי. ביום חמישי שעבר דווח על מעצרם של שני בכירים בהפרש של כמה שעות – הראשון היה הגנרל ואדים שמארין, סגן הרמטכ"ל הרוסי וראש מינהלת התקשורת הראשית במשרד ההגנה. הוא נעצר לחודשיים בחשד לעבירות הונאה הכוללות שוחד. זמן קצר אחרי ההודעה דווח על מעצרו של ולדימיר ורטלצקי, שעמד בראש חטיבה במחלקת הרכש הביטחוני.
1 צפייה בגלריה
yk13939992
yk13939992
(פוטין עם בכירי הצבא שהודחו | צילום: ALEXEY NIKOLSKIY, איי-אף-פי)
לשני המעצרים הללו קדמו שניים נוספים. לפני כשבועיים, יממה בלבד לאחר ההודעה על עזיבת סרגיי שוייגו, נעצר יורי קוזנצוב, ראש מינהלת כוח האדם במשרד ההגנה, בחשד לשחיתות. המעצר הבולט והחשוב ביותר התרחש בחודש שעבר, ב-23 באפריל – סגן שר ההגנה טימור איבנוב נעצר אז בחשד ללקיחת שוחד גדול. איבנוב, שנחשב למקורב מאוד לשר ההגנה לשעבר שוייגו, החזיק בתפקיד בעל עוצמה ושליטה על סכומי עתק - הוא היה האחראי על כל מיזמי התשתיות של משרד ההגנה - כר פורה להתעשרות פוטנציאלית.
נראה גם שהמהלך לביעור השחיתות מסמל ירידה דרמטית בעוצמתו הפנימית של משרד ההגנה לעומת מוקדי כוח אחרים בעילית הרוסית, למשל "שירות הביטחון הפדרלי" הרוסי, שמסייע בגל המעצרים הנוכחי בצמרת משרד ההגנה.