חילופי היריות אתמול במעבר רפיח מסמלים את שיאה של תקופה מתוחה ביותר ביחסים בין ישראל למצרים, ברקע הפעולה של צה"ל ברפיח שהחלה לפני מספר שבועות.
אתמול חייל מצרי נהרג בקרבות עם הכוחות הישראליים במעבר רפיח, והחשש הוא שהתקרית עלולה להוביל למשבר דיפלומטי בין המדינות. לא היו נפגעים ישראלים.
3 צפייה בגלריה
yk13940248
yk13940248
התמונות שזעזעו את העולם. אש מתפשטת אחרי תקיפת צה"ל באזור רפיח | צילום: רויטרס
מקורות מצריים הטילו את האחריות על ישראל ואמרו לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי הירי במעבר רפיח "החל מהצד הישראלי". מנגד, גורמים בצה"ל טוענים כי חיילים מצרים הם שהחלו בירי לעבר כוח צה"לי שעבר במקום.

"השיח השקט" בין בכירים בישראל ומצרים

בעקבות התקרית, צה"ל פתח בחקירה ובשיח עם הצד המצרי. במקביל, מתנהל “שיח שקט” של גורמים בכירים בישראל מול המצרים, שבמהלכו מעבירים הגורמים מידע שיש בידי צה"ל על האירוע.
3 צפייה בגלריה
yk13940257
yk13940257
צילום: HAITHAM IMAD, אי-פי-איי
במגעים שהתקיימו אתמול בין קצין ישראלי בכיר לבין קצין מצרי, הוחלט לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך בפרשה כדי לבלום משבר מדיני בלתי רצוי לשני הצדדים. מקור מצרי מסר ל"ידיעות אחרונות" כי שני הצדדים החליטו לתת לפרשת הרג החייל המצרי "למות בשקט". מקור ביטחוני נוסף במצרים אמר כי כתבים צבאיים מצריים התבקשו "להתרחק מהפרשה", וציין כי גם בצד הישראלי הפעילו את הצנזורה, כדי "למנוע פרסומים שיעוררו זעם בצד השני".
לצד זאת, במצרים מכנים את האירוע "חריג מאוד" ומזהירים כי הרג החייל המצרי הוא הפרה בוטה של הסכם השלום בין מצרים לישראל. הם מדגישים את המתיחות בין הצדדים, בעוד ישראל השתלטה על קרוב לשני שלישים מציר פילדלפי ועל הצד הפלסטיני של מעבר רפיח. ההשתלטות על המעבר הובילה להחלטה מצרית להפסיק להעביר סחורות לעזה, בעוד ארה"ב וישראל לוחצות עליהם להכניס מוצרי מזון ותרופות לרצועה במעורבות ישראלית.
מצרים הבהירה כי לא תסכים לנוכחות ישראלית קבועה במעבר רפיח. "הישראלים לא יהיו הפרטנרים שלנו בדרך לתושבי הרצועה", אמר אתמול גורם ביטחוני מצרי ל"ידיעות אחרונות". "אנחנו מבינים שישראל מנסה לסחוט את מצרים, בזווית האנושית, כדי להעביר את הסיוע לעזה".
בתוך כך, גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" כי מצרים עוקבת אחרי ההתנהלות המדינית, הפוליטית והצבאית בישראל. "אנחנו מזהים איך נתניהו מנסה להימלט מציפורני בן גביר, סמוטריץ' ודומיהם".

התמונות הקשות אחרי התקיפה

בתקיפת צה"ל שלשום בשכונת תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח חוסלו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי התקיפה אירעה במחנה העקורים באזור, וגרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, טען כי לפחות 45 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו - דיווח שצוטט בכלי תקשורת מרכזיים בעולם. על פי משרד הבריאות העזתי, לפחות 23 מבין ההרוגים הם ילדים, מבוגרים או נשים. לדבריהם, עוד כ-250 נפצעו.
בצה"ל מסרו כי לפני התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים. בתוך כך, דובר צה"ל הודיע כי הנסיבות שהובילו למותם של אזרחים במרחב התקיפה מתוחקרות על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. ההחלטה על החקירה העצמאית התקבלה על ידי הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי. "המנגנון מתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה. צה"ל מצר על כל פגיעה בבלתי מעורבים במסגרת הלחימה", נמסר.
בעיתון “וול סטריט ג’ורנל” דווח אמש כי בתקיפה הישראלית היה שימוש ב”ראשי קרב קטנים ומדויקים”, ששוגרו לעבר מבנה סגור באזור שבו הייתה התקיפה. גורם ישראלי אמר לעיתון האמריקאי כי ההערכות המודיעיניות לפני התקיפה היו שבתוך המתחם שהותקף לא היו נשים או ילדים.
התקרית הנפיצה ברפיח מגיעה ברקע ההתנגדות הרבה בעולם למבצע, והצו שהוציא בית הדין הבינלאומי לצדק. על רקע החשש מהתגובות בעולם, בצה"ל מיהרו כבר שלשום בלילה להבהיר כי התקיפה נעשתה באמצעות חימוש מדויק ו"על בסיס מודיעין מקדים המצביע על שימוש של מחבלי חמאס במרחב" – וכי היא כוונה נגד מחבלים ש"מהווים יעד לתקיפה בהתאם לדין הבינלאומי".
הפרשנות הישראלית לצו בהאג היא שניתן להמשיך בפעולה ברפיח, מכיוון שהוא מגביל פעולות צבאיות בעיר על בסיס מחויבויותיה של ישראל על פי האמנה למניעת רצח עם, אך בפועל הצו נתפס כדרישה לסיום המבצע – ומנהיגים בעולם דרשו אחרי התקרית ליישמו.