בעקבות יוזמת יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, להקמת חמ"ל להפלת הממשלה, ייפגשו מחר ליברמן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, כדי לבחון אפשרות להקמת גוש של מפלגות האופוזיציה, שינהל במשותף מהלכים להפלת הממשלה ולהקדמת הבחירות. השלושה פועלים לצרף גם את יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ וחברי מפלגתו, למרות שבאופן רשמי לא פרשו מהממשלה ומהקואליציה.
באופוזיציה מעריכים שלאחר פרישת גנץ ואיזנקוט ייתכן מומנטום שיגרום לערעור יסודות הקואליציה. "המשך שלטונו של בנימין נתניהו מסכן את עתידה של מדינת ישראל", אמר אתמול ליברמן. "אני קורא גם לחברי הליכוד שמסכימים עם ההערכה שלי - הגיעה העת להקים חמ"ל משותף להחלפת הממשלה והעומד בראשה, ולהקמת ממשלה שפויה ומתפקדת שפועלת למען הציבור".
1 צפייה בגלריה
yk13940599
yk13940599
(נתניהו נואם בכנסת, אתמול | צילום: שלו שלום)
מאחורי הקלעים החלו כבר שיחות בין לפיד לליברמן, ובין לפיד לסער. במקביל ליברמן מנהל בימים האחרונים קמפיין ברשתות החברתיות, כאשר המסר שלו: "בנט, סער, יוסי כהן, התאחדו מאחורי אביגדור ליברמן". גורם בכיר באופוזיציה אמר אתמול: "בהנחה שגנץ ייצא מהממשלה, אין להם מספיק אצבעות לחוק הגיוס. בלי זה, הממשלה מתחילה להתפרק די מהר. אנחנו רוצים לחלק משימות - מי לוחץ על מי בליכוד".
אתמול דחתה הממשלה את הערר שהגישו השרים בני גנץ, גדי איזנקוט וחילי טרופר מהמחנה הממלכתי על חוק הגיוס, שהגיש נתניהו בשם הממשלה. שר הביטחון, יואב גלנט, תקף: "אני לא מתכוון להשתתף בקרקס הפוליטי הזה. במקום שהממשלה תקדיש שעות להגעה להסכמה עבור הלוחמים, אנחנו יושבים כאן שעות ומתווכחים. זה ניסיון לקדם תחמונים פוליטיים".
גנץ אמר בתגובה: "הדיון היום היה הוכחה כואבת שבקרב שרי הממשלה פוליטיקה קודמת לביטחון ישראל. במקום לגייס לשירות - מנסים לקנות זמן. במקום להירתם למאמץ המלחמתי - מתלכדים למען שיקולים קואליציוניים. החוק הזה לא יעבור בכנסת, לא יעבור את בג"ץ, והכי חשוב - לא יעבור את הציבור. והאחראי לפגיעה הזאת בביטחון הוא ראש הממשלה".
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם אתמול בדיון "40 החתימות" בכנסת, כשמשפחות חטופים ביציע הניפו שלט עם תמונות התצפיתניות שנחטפו והכיתוב: "תסתכלו להן בעיניים". בנוסף, המשפחות קראו: "תחזירו אותם עכשיו", ו"להחזיר עכשיו".
"לפני כמה ימים צפינו בכאב עמוק בסרטון מזעזע שמתעד את חטיפת החיילות הנפלאות שלנו והלב נקרע" אמר נתניהו. "החטופים והחטופות תמיד בליבנו והם תמיד בראש מעייננו. אני דוחה מכל וכל את השקר הנתעב כאילו אני לא נותן לצוות המו"מ את המנדט שהוא מבקש ולא נענה לבקשות שלו. קיבלתי חמש פניות של צוות המו"מ להרחיב את המנדט, ואישרתי את כולן".
ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, עלה לנאום אחריו, והאשים: "למה אתה עדיין ראש ממשלה? באיזה עולם ראש ממשלה שאחראי לאסון הגדול ביותר שקרה לעם היהודי מאז השואה הוא עדיין ראש ממשלה? באיזה עולם אתה לא עולה לדוכן הזה, מבקש סליחה מעם ישראל והולך הביתה?".
היום, אחרי כשלוש שנים וחצי שבהן עמדה מרב מיכאלי בראשות מפלגת העבודה, ולאחר
שהודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים – יתקיימו הפריימריז על ראשות המפלגה. אתמול קיבל בית המשפט העליון את ערעורו של אלוף (מיל') יאיר גולן, וקבע כי תוצאות הבחירות יהיו סופיות ומוחלטות, ולא זמניות.
אם לא יהיה שינוי דרמטי של הרגע האחרון צפוי ח"כ לשעבר יאיר גולן להיבחר לתפקיד יו"ר העבודה והוא מתכנן מיד לאחר בחירתו להוביל מהלך לאיחוד מפלגות השמאל. מולו יתמודדו הסוציאליסט המיליארדר אבי שקד, איתי לשם ועזי נגר.