גלאקטיקוס, גרסת הימין הקיצוני: לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי בשבוע הבא, שבהן מנבאים רוב הסקרים התחזקות של הימין הקיצוני, הציעה אתמול מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין "האיחוד הלאומי" בצרפת, לג'ורג'ה מאלוני, ראש ממשלת איטליה, לאחד כוחות לאחר הבחירות כדי ליצור את הבלוק השני בגודלו בפרלמנט.
לשתי הנשים אין יחסים קרובים, אבל הן רואות הזדמנות פז להפוך את הימין לגורם דומיננטי בפרלמנט במקום לחלק את הכוח בין מפלגות רבות וקטנות שמסוכסכות בינן לבין עצמן, בעיקר בכל הקשור לעמדה שלהן כלפי המלחמה באוקראינה. זו גם הסיבה ששתי המנהיגות לא הזמינו ליוזמה שלהן את "אלטרנטיבה לגרמניה", שנחשבת למקורבת לרוסיה ובעלת עמדת פרו-פוטינית לגבי המלחמה.
2 צפייה בגלריה
yk13942179
yk13942179
(צילום: Manu Fernandez, איי-פי)
"זה הזמן להתאחד, זה יהיה מאוד שימושי", אמרה לה פן בתחילת השבוע בראיון ל"קוריירה דה לה סרה" האיטלקי, "יש לנו הזדמנות להיות הבלוק השני בגודלו בפרלמנט האירופי". לפי הסקרים, מפלגות הימין, שכעת מחולקות לארבע קבוצות בפרלמנט, עומדות לזכות ב-165 מתוך 720 המושבים. גם מפלגות הימין בהונגריה ובפולין תומכות בהצטרפות לבלוק ימני גדול בפרלמנט, אבל הצטרפות הונגרית יכולה להרחיק מאיחוד כזה את צ'כיה ורומניה, שמתנגדות לקרבה בין בודפשט לקרמלין. "אפילו בלי אלטרנטיבה לגרמניה, איחוד כזה יצריך גמישות של מתעמלת כדי לרקום דילים בין מפלגות הימין האירופי", אמר חבר מפלגה של לה פן ל"לה מונד", "אבל אסור לבטל את הצורך של המפלגות הללו וראשיהן בכוח פוליטי כדי ליישם את המדיניות שלהן".
איחוד כזה יהיה ניצחון כפול ללה פן: הוא ירחיק אותה מזהות עם "אלטרנטיבה לגרמניה" הרעילה ויהפוך אותה למפלגת ימין מיינסטרימית לגיטימית לקראת הבחירות הכלליות בצרפת ב-2027. בראיון ל"קוריירה" הכחישה לה פן כי הניתוק מאלטרנטיבה היה רק צעד ציני כדי לקדם את האיחוד עם מאלוני. "אני חושבת שיש הסכמות בינינו על נושאים חיוניים", היא אמרה, "בעיקר בכל מה שקשור להחזרת השליטה על ארצותינו".
2 צפייה בגלריה
yk13941678
yk13941678
צילום: RICCARDO ANTIMIANI, אי-פי-איי
מאלוני עצמה, בראיון לרשת הטלוויזיה האיטלקית "ראי", לא סגרה את הדלת לרעיון האיחוד. "המטרה העיקרית שלי כרגע היא לבנות רוב אלטרנטיבי שיחליף את ההנהגה הנוכחית של הפרלמנט האירופי, ותשלח את השמאל לאופוזיציה". מאלוני תצטרך לבחור בין ההצעה החדשה של לה פן לבין בניית בלוק עם מפלגות המרכז-ימין, כפי שהוצע לה על ידי אורסולה פון דר ליין הגרמנייה, נשיאת הנציבות האירופית. מפלגות השמאל כבר הבהירו לפון דר ליין כי לא תתמוכנה במועמדות שלה לקדנציה שנייה אם זו תהיה מגובה במפלגות הימין, כולל זו של מאלוני.
הסיעה של מאלוני בפרלמנט הנוכחי מונה גם את מפלגות הימין מפולין וספרד, ואילו בסיעה של לה פן נמצאות מפלגות הימין מהולנד ואוסטריה. בעוד שחלק מהן חלוקות לגבי הסיוע לאירופה, הן מסכימות בנושא הפליטים והצורך להאט את המדיניות הירוקה. מאלוני תהפוך, כנראה, לאישיות החזקה והמבוקשת ביותר בפרלמנט האירופי עם הצעות לאיחוד מהימין הקיצוני ומהימין-מרכז. היא תצטרך רק לבחור באחת מההצעות הללו, ולמעשה תוכל לעצב מחדש את הפרלמנט האירופי. חיבור שלה עם פון דר ליין ינתק את השמאל מהנשיאה נוכחית של הנציבות, ואילו חיבור שלה עם מפלגות שנחשבות לימין קיצוני ופרו-רוסיות, יבדל אותן מהימין-מרכז.