דוח מבקר המדינה בנוגע ל"ניהול משבר הקורונה ברמה הלאומית", שהתפרסם אתמול, קובע כי שני ראשי הממשלה בתקופה המגפה, בנימין נתניהו ונפתלי בנט, קיבלו החלטות חשובות הנוגעות לטיפול במשבר הקורונה מבלי להביא אותן להחלטת הקבינט המיוחד שהוקם בדיוק לשם כך.
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, קובע בין היתר כי נתניהו סגר הסכם עם מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, לפיו החברה תספק חיסונים לכמחצית מאוכלוסיית ישראל הבוגרת ובתמורה לכך שתעניק לישראל עדיפות – היא תזכה בבלעדיות לאורך תקופה ארוכה. ההחלטה התקבלה עוד לפני שה-FDA אישר את החיסונים, והיה בה סיכון: מדובר היה בחיסון שמעולם לא נוסה והתבסס על טכנולוגיה חדשה ולא על מנגנון החיסונים המוכר. כמו כן, היו גורמי מקצוע שטענו כי יש עדיפות למתן כמה סוגי חיסונים לעומת חיסון של האוכלוסייה כולה בסוג אחד. ההחלטה התקבלה אמנם בשיתוף בכירים מתחום הבריאות, אך לא הובאה בפני הקבינט המיוחד, למרות שהחלטת ממשלה קבעה כי הוא הפורום שהיה אמור לדון בכך.
המבקר מציין כי במבחן התוצאה, ההחלטה סייעה לישראל להתמודד בהצלחה עם המגפה, אולם "בשל חומרת הסיכונים וההיקף הרחב של השלכותיהם, היה צורך שהחלטות כאלו יתקבלו בפורום שרים מתאים והולם".
ליקויים דומים נמצאו גם בתקופת כהונתו של בנט כראש הממשלה: נושאים שונים הקשורים בהתמודדות עם המגפה לא הובאו לידיעת הקבינט והחלטתו. כך, למשל, הפעלת התוכנית "בין הגלים", שעסקה באסטרטגיית היציאה מהמשבר, לא עלתה שם, אף שמדובר היה בהקצאת כ-170 מיליון שקלים.
עוד מתברר כי החיסונים עלו לקופת המדינה 3.4 מיליארד שקל. כל חיסון עלה בממוצע 117 שקלים. בין היתר שילמה המדינה כ-288 מיליון שקלים לחברת תרופות שלא סיפקה בסופו של דבר חיסונים לישראל, וכ-42 מיליון שקלים לחברה שנייה שסיפקה בסופו של דבר כ-121 אלף חיסונים בלבד.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מדינת ישראל הייתה הראשונה שהתחסנה והובילה מבצע חיסונים מפואר, ואף קיבלה החלטות שהובילו את כל העולם. לא הייתה מבחינת משרד הבריאות כל הבטחת בלעדיות לחברת פייזר או לכל חברה אחרת. בישראל נרכשו וניתנו גם חיסונים מחברות שונות משאלו סיימו את כל שלבי האישור הנדרשים לכך, כמקובל".