בעקבות הטענות על התעללות ועינויים של עצורים פלסטינים - החשודים בפעילות טרור - בהן אף טענות על מות עצורים, מינה אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי ועדה מייעצת שתבחן את תנאי כליאתם של עצורי מלחמת חרבות ברזל במתקני הכליאה שבאחריות הצבא. בין היתר, ייבחנו התנאים בשדה תימן, ענתות ובמחנה עופר.
הוועדה, שהקמתה אושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, תבחן את תנאי הכליאה, דרכי הטיפול בכלואים, ניהולם התקין של מתקני הכליאה ואת התאמתם להוראות הדין הבינלאומי. בראש הוועדה יעמוד אלוף במיל' אילן שיף, וחבריה הם אלוף במיל' איתן דנגוט, תא"ל במיל' נחמן אש, תא"ל במיל' מיקי בראל ואל"ם במיל' פנינה שרביט ברוך. היא תחל את פעילותה "בהקדם", ותגיש את המלצותיה לרמטכ"ל בתוך 21 ימים.
בהודעה שנמסרה מטעם צה"ל הוסבר כי בשל מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר "נדרש צה"ל, באופן חסר תקדים, לעצור אלפי חשודים במעורבות בפעילות טרור. כלואים אלה מוחזקים במתקני כליאה שבאחריות צה"ל בעת כליאתם הראשונית. על רקע מספר העצורים חסר התקדים כלואים רבים מוחזקים במתקני הכליאה שבאחריות צה"ל לפרקי זמן ארוכים מהצפוי. בתוך כך, הועלו טענות ביחס לתנאי ההחזקה במתקני הכליאה", נכתב.
הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, התייחסה אתמול בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת לטענות. היא ציינה כי מתחילת המלחמה הפרקליטות הצבאית פתחה ב-70 חקירות מצ"ח: "במסגרת חקירות אלו נמנות גם הטענות שהועלו ביחס לתנאי הכליאה במתקן המעצר שדה תימן, ולמותם של עצורים תחת משמורת צה"ל. אנו מתייחסים לטענות אלה ברצינות רבה, ופועלים לבירורן", אמרה.
בתוך כך, ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד עורר אתמול מבוכה במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כשעסק בתפקידן של חיילות בצה"ל לשמור על מחבלי הנוח'בה של חמאס ואמר: "אנחנו שמים חיילות נאות כדי שישמרו עליהם. זה לא מתקבל על הדעת".
ח"כ מירב בן ארי, אחת מיוזמות הדיון, הגיבה מיד לדבריו ואמרה: "מה זה נאות? מה זה קשור בכלל אם הן נאות?" לאחר הדיון תקפה ח"כ בן-ארי את ח"כ ואטורי: "הדברים מעוותים ובעיקר לא רלוונטיים. אנחנו בשנת 2024, המראה של חיילת או של כל אישה לא קשור לשיבוץ שלה בצבא. אני מציעה לח"כ ואטורי שישמור את הדעות הפרימיטיביות שלו לעצמו".