בתקופה שבה מערכת המשפט נלחמת על עצמאותה, הדרמה שהתחוללה אתמול עלולה לטלטל אותה עוד יותר – למרות שהמעורבים כבר אינם נמצאים בתוכה.
היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) עיכבה אתמול בבוקר לחקירה את הנשיא לשעבר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין ואת ראש לשכת עורכי הדין בעבר אפי נוה. החשדות: שוחד, מרמה והפרת אמונים. בלשי היחידה הגיעו לבתיהם של החשודים, ערכו בהם חיפוש ואחר כך לקחו אותם לחקירה במשרדי יאח"ה. אורנשטיין שוחרר בלילה בתנאים מגבילים ובערבות של 20 אלף שקל. נוה עדיין נחקר עם סגירת הגיליון.
1 צפייה בגלריה
yk13942020
yk13942020
(השופט איתן אורנשטיין | צילום: שאול גולן)
החקירה נפתחה בעקבות פרסום ב"הארץ". על פי הפרסום, בשנת 2016 רקמו השניים עסקה מפוקפקת: נוה יעזור לאורנשטיין להתמנות לנשיאות בית המשפט המחוזי, ובתמורה למינוי אורנשטיין ידאג לכך ששופטת שנוה סולד ממנה לא תשפוט בתיקים שבהם הוא מעורב. בהמשך, נטען, נוה אף השתמש ביחסים ביניהם כדי לקדם שופטים שאותם חיבב יותר.
ארבעה שופטים התמודדו באותה תקופה על תפקיד הנשיא: דוד רוזן, ישעיהו שנלר, דליה גנות ואורנשטיין. לנוה היו יחסים עכורים עם גנות. לפי הפרסום, "בשיחת טלפון עם אורנשטיין דיבר נוה בגנותה ואמר לאורנשטיין: אתה תקבל את תמיכת הלשכה, תגיש מועמדות ויאללה. אתה נותן רק התחייבות אחת: אתה מעיף אותה מתיקי הנזיקין, לא מעניין אותי לאן”. תחום הנזיקין, נציין, הינו תחום עיסוק מרכזי של נוה כעורך דין פרטי.
זמן מה אחר כך עידכן נוה את השופט: "השבוע אני אצל ועדת האיתור". אורנשטיין ביקש :"תשמור עליי". נוה השיב: "אתה הכי מתאים וראוי. תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו, לטובת ציבור הנזיקיסטים".
אחרי שוועדת האיתור לא המליצה על גנות לתפקיד, לכאורה בעקבות המהלכים של נוה, היא הודיעה על התפטרותה. בשיחות שנערכו אחר כך אמר אורנשטיין לנוה: "אפי, אני פרעתי את החוב". לאחר שנודע לאורנשטיין על מינויו הוא התקשר לנוה ואמר לו: "רק רציתי להגיד לך תודה רבה". בשיחה אחרת נוה עידכן את אורנשטיין שיבקר בלשכתו, והשופט ביקש שיעשה זאת "בהיחבא".
לפי גורמים בחקירה, אורנשטיין טען כי מאחר שהשופטת גנות התפטרה לפני מינויו לנשיא, הוא בעצם “לא עשה אקטיבית כלום”.
בשנת 2020 התפרסם כי בתמורה לתמיכה שקיבל מנוה, אורנשטיין התחייב לקיים השתלמויות בתחום הנזיקין לשופטים. מספר חודשים לאחר מכן הודיע אורנשטיין שהקדים את פרישתו מכס השיפוט בשש שנים "בשל עבודה מאומצת". המידע שהוביל לכאורה לחקירתו אתמול מעלה חשדות כבדים בהרבה.
נוה היה במשך שנים אחד האנשים החזקים במערכת המשפט. הוא יצר ברית יוצאת דופן עם שרת המשפטים דאז, איילת שקד, בוועדה לבחירת שופטים. שקד תוזמן בקרוב לתת את עדותה, וכך גם אנשים שונים מה”כוורת” שלה, שיכולים אולי לספק מידע נוסף.
לנוה היו גם קשרים עם גורמים רבים אחרים בעלי כוח והשפעה. אולם בשנת 2019 הוא נחקר בחשד שפעל לקידום ומינוי שופטות תמורת שוחד מיני, ונאלץ להתפטר מראשות הלשכה. בשנה שעברה התמודד שוב על התפקיד, אולם הפסיד לעו"ד עמית בכר.
בכר, ראש לשכת עורכי הדין הנוכחי, מסר אתמול בתגובה: "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות. לא בכדי לשכת עורכי הדין בישראל הוקיעה מתוכה נורמות פסולות של הטבות תמורת מינוי. התקופה הזו תמה. לאור הדברים ששמענו מנוה בהקלטות, לאור השחיתות לכאורה שנראה שהוא ביצע בוועדה לבחירת שופטים, קראנו מהרגע הראשון ליועצת המשפטית לממשלה לחקור. בעניינו של השופט אורנשטיין, טוב שגם הוא הוזמן לחקירה כדי שהציבור יידע שמערכת המשפט לא עושה הנחות לאף אחד".