"מלחמה חשאית" בשליחות ראש הממשלה: העיתון הבריטי "הגרדיאן" פירסם אתמול תחקיר נפיץ ביותר שבו נטען כי ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, ניהל בשעתו קמפיין של איומים והפחדות נגד התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כדי למנוע ממנה לפתוח חקירה פלילית רשמית נגד ישראל בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בשטחים הפלסטיניים. לפי הדיווח בעיתון, שמזוהה עם השמאל העמוק בבריטניה ונחשב ביקורתי מאוד כלפי ישראל, כהן השמיע את האיומים בסדרת פגישות שבהן ניסה ללחוץ עליה לזנוח את החקירה.
על פי "הגרדיאן", את המגעים עם בנסודה ניהל כהן בשנים שקדמו להחלטתה לפתוח בחקירה, שהוכרזה ב-2021, והוא עשה זאת באישורם של הגורמים הבכירים ביותר. בדיווח נכתב כי לפי גורם ישראלי רשמי בכיר הצידוק לשליחתו של כהן למשימה היה שמבית הדין נשקפת סכנת העמדה לדין של אנשי צבא, וכי מקור ישראלי אחר שעודכן בפעילות נגד בנסודה אמר שמטרת המוסד הייתה לפגוע במאמציה או לגרום לה לשתף פעולה עם ישראל. מקור שלישי סיפר שכהן שימש כ"שליח לא רשמי" של נתניהו.
1 צפייה בגלריה
yk13941967
yk13941967
(צילום: יובל חן)
מאמציו של כהן מתוארים ב"גרדיאן" כקמפיין בן קרוב לעשור מצד ישראל להחליש את בית הדין: "ארבעה מקורות מאשרים כי בנסודה עידכנה קבוצה קטנה של בכירים בבית הדין הפלילי על ניסיונותיו של כהן להשפיע עליה, בעוד ברקע שוררת דאגה מהתנהלותו, שנעשתה יותר ויותר עקשנית ומאיימת". לפי הדיווח, בשלב מסוים אמר כהן לבנסודה: "את צריכה לעזור לנו ולאפשר לנו לדאוג לך. את לא רוצה להיכנס לדברים שיכולים לפגוע בביטחון שלך ושל משפחתך".
ב"גרדיאן" טוענים כי אחד האנשים שעודכנו במעשיו של כהן מעיד שראש המוסד דאז השתמש ב"שיטות בזויות" נגד בנסודה כחלק מניסיון להפחיד אותה ולהשפיע עליה – ניסיון שלא צלח בסופו של דבר. הוא השווה את התנהלותו של כהן לסטוקינג, כלומר מעקב אחר אדם תוך הטרדתו. על פי הדיווח, המוסד גילה עניין רב גם בבני משפחתה של בנסודה והשיג תמלילי הקלטות חשאיות של בעלה. לאחר מכן ניסו גורמים ישראליים להשתמש בחומר כדי לפגוע באמינותה. במקרה אחר, נטען, כהן הראה לה תמונות של בעלה שצולמו בחשאי כשבני הזוג ביקרו בלונדון.
הם גם העידו על תקרית מוזרה בסוויטה במלון במנהטן ב-2018: בנסודה הגיעה למלון לפגישה עם נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ג'וזף קבילה. בשלב מסוים, אחרי שאנשי צוותה התבקשו לעזוב את החדר, נכנס אליו יוסי כהן, בצעד שעורר בהלה אצל בנסודה ואנשיה. על פי "הגרדיאן", מקורות אישרו לעיתון כי ביקוריו של כהן שם היו קשורים בחלקם לפעילות בית הדין הפלילי הבינלאומי, וכי קבילה מילא תפקיד מסייע חשוב ב"מזימה" של המוסד נגד בנסודה.
המקורות ששוחחו עם ה"גרדיאן" אמרו כי אחרי ה"מארב" המפתיע בניו-יורק התקשר כהן לבנסודה שוב ושוב וביקש להיפגש איתה, וכשבשלב מסוים שאלה אותו מהיכן השיג את מספר הטלפון שלה, הוא השיב: "שכחת במה אני עוסק למחייתי?"
לשכת רה”מ מסרה לעיתון: "השאלות שהופנו אלינו גדושות בטענות שקריות ולא מבוססות שנועדו לפגוע בישראל". יוסי כהן עצמו, כך נכתב, לא השיב, ובנסודה סירבה להגיב. מומחי משפט אמרו לעיתון כי אם המוסד אכן איים או לחץ על בנסודה הדבר עשוי להיחשב לעבירה פלילית לפי סעיף 70 לאמנת רומא, שעל בסיסה הוקם בית הדין.