כבר לא שקופים. לאחר שמונה חודשים של מאבקים, כותרות בעיתונים והופעות בוועדות הכנסת, וכאשר ברקע סבב מילואים נוסף, מאה אלף משפחות משרתי המילואים - בואו נקרא להן היהלומים האמיתיים של המדינה שלנו - הפסיקו החל מאתמול להיות שקופות. למה שקופות? כיוון שעד כה לא היה שום חוק שיגן מפני פיטורין על בנות ובני הזוג של מי שיצאו להגנת המולדת, ואת ההפקרות הזו ניצלו חלק לא מבוטל מהמעסיקים שאצבעם הייתה קלה על הדק הפרנסה של המשפחות הלוחמות. כן, כן. לא רק מי שעלה על מדים מגן על המולדת, גם העורף שנשאר מאחור הוא חלק משמעותי מהחוסן, רק שלמדינה היה נוח להתעלם מכך. והנה אתמול, כאשר הנטל עדיין על צווארו של הציבור המסור והערכי שמהווה אחוז אחד באוכלוסייה - הוכיחו הקואליציה והאופוזיציה שאפשר לזנוח את הקריצה לבייס, ושגם שתי הזרועות המנוגדות יכולות להשתלב זו בזו ולא רק לכופף זו את זו, כאשר מבינים עד כמה המשימה קריטית. שלא לומר קיומית והישרדותית.
עוד ועוד מקרים. הצעת החוק קובעת הסדר תקדימי שמספק הגנה למשפחות הלוחמים והלוחמות - לאחר שעד כה ההגנה המינימלית שסופקה להם בהוראת שעה ניתנה בנובמבר לשלושה חודשים, לא העניקה את המענה הדרוש, והיה צורך להמשיך לתקף אותה. וכל העת נוספו עוד ועוד מקרים של פיטורי בני ובנות זוג של משרתים ופגיעה אנושה בהכנסות ובאופק התעסוקתי שלהם. תופעה מכוערת ומנותקת שיצרה פגיעה אנושה ביכולת של משפחות המשרתים לעמוד בנטל.
למה צריך חוק כזה. אז לראשונה, וכמה אבסורד שבכלל צריך חוק כזה במדינה שנלחמת על קיומה - פיטורים של בנות ובני הזוג של משרתי ומשרתות המילואים ייחשב עבירה פלילית. עוד נוסף חידוש מהותי עבור מי שיצאו לחל"ת ביוזמתם ולא זכאים לדמי אבטלה: בזכות החוק, יינתן מענק חל"ת בגובה 70% מהכנסתו של בת או בן הזוג, והוא יחול רטרואקטיבית מ-7 באוקטובר. עוד נקבע בחוק שוועדת התעסוקה שפועלת במשרד הביטחון ומעניקה הגנה ומענה למשרתי ומשרתות המילואים תפעל מעתה גם עבור בנות ובני הזוג, ולא תהיה מכוונת לדון רק בפיטורין או בחל"ת - אלא בכל עוול תעסוקתי שנגרם למשפחה בזמן שירות המילואים.
לקראת המלחמה הבאה. לא לחינם מכנה יו"ר הקואליציה אופיר כץ את המהלך שהוביל בהצעת חוק פרטית "שינוי היסטורי וצודק". ויש להוסיף: תיקון עוול שנגרר שנים במדינה למודת מלחמות, שכנראה לצערנו תמשיך לחיות על החרב עוד שנים רבות. ולכן טוב שסוף סוף יש מי שבכנסת מסתכל למציאות בעיניים ומבין שחובה לתמוך במשפחות משרתי המילואים - כדי שיצליחו לחיות מעל לקו העוני וקו המרמור המוצדק. "סוף סוף מדינת ישראל מבינה שהמשפחה היא חלק ממערך המילואים ושהמשרתים לא יוצאים בגפם למשימה", אומרת עו"ד רותם אבידר-צאליק מפורום "נשות המילואימניקים נלחמות על הבית", שלאחר שבעצמה הוצאה לחל"ת בתחילת המלחמה, יזמה וליוותה את הצעת החוק.