השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת תביעה ייצוגית נגד משקר ומשקט, שתי חברות המכונות האוטומטיות הגדולות בישראל למכירת משקאות וחטיפים. השופטת תמר בזק רפפורט הורתה על פרסום ההסדרים לציבור. יש לציין כי הסדר הפשרה כפוף לאישור ביהמ"ש.
1 צפייה בגלריה
yk13943078
yk13943078
(צילום: אביגיל עוזי)
על פי הסכמי הפשרה, משקר ומשקט, החולשות על כ-70% משוק המכונות האוטומטיות, יחדלו לחלוטין (משקט ציינה שכבר חדלה ביולי 2023 - ל.ד) את הפרקטיקה של גביית עמלת אשראי בנפרד ממחיר המוצר באופן שיפורסם ויגבה מחיר אחד מחייב, שהוא המחיר הצמוד למוצר בחזית המכונה. כמו כן, כחלק מההסדר, משקר ומשקט יחלקו מוצרים ללא תמורה למחנות וחיילי צה"ל, לבתי חולים ולבתי אבות בשווי כולל של מעל ל-22 מיליון שקל.
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2018 על ידי מספר מבקשים שיוצגו על ידי עוה"ד עמית גנסין, אוהד רוזן וחגי קלעי כנגד משקר ומשקט המפעילות אלפי מכונות אוטומטיות לממכר משקאות וחטיפים בכל הארץ.
התובעים הייצוגיים ציינו בתביעה שאושרה כייצוגית כי מחירי המוצרים המוצעים למכירה מוצגים בחזית המכונה לפני כל מוצר. ואולם, בעוד המחיר המוצג הוא אכן המחיר הנגבה בעת רכישה במזומן, בעת רכישת מוצר באמצעות כרטיס אשראי מתווספת למחיר המוצר בעת התשלום עמלה נוספת הנקראת עמלת כרטיס אשראי. העמלה נעה בין 50 אגורות ל-80 אגורות.
מנגד טענו החברות הנתבעות באמצעות עו"ד מוטי ארד כי הן מביאות את מלוא המידע על עלות העסקה לפני ציבור הצרכנים בטרם הרכישה ומציינות את גביית עמלת כרטיס האשראי באמצעות מדבקות מאירות עיניים המצויות על גבי כל מכונה. לאחר הליך גישור אצל פרופ' שרון חנס הגיעו הצדדים לפשרה.
עו"ד עמית גנסין: "הסדרי הפשרה מביאים לסיומה פרקטיקה שנמשכה כשני עשורים ובמסגרתה נגבו מהציבור עשרות מיליוני שקלים בגין עמלות אשראי. אנו גאים מאוד בהישג זה, אשר הביא לשינוי התנהלות של חברות רבות במשק שנהגו באופן דומה, כמו גם בכך שהפיצוי עליו הוסכם בהסדרים יגיע לאוכלוסיות שהכי מגיע להן - חיילי צה"ל, מאושפזים בבתי חולים ודיירים בדיור מוגן".