דובי אמיתי הוא אחד המפונים ממטולה זה כמעט שמונה חודשים. אביו, אורי ז"ל, היה ממייסדיה ונפטר לפני שבועות ספורים. את הלווייתו אירגנו בחשאי והיא נמשכה דקות ספורות מול מחבלי החיזבאללה. דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, מודאג ועצוב מהמצב המתמשך בגבול הצפון.
1 צפייה בגלריה
yk13943338
yk13943338
(דובי אמיתי)
מה מעציב אותך במיוחד?
דובי אמיתי: "אני מגיע כמעט בכל יום למטולה, מעולם לא קרה כדבר הזה, הרס וחורבן ביישוב היפה. ואז אני מביט במטע עצי התפוחים שלי שנזנח ועצוב עוד יותר".
השבוע אישרה הממשלה תוכנית לשיקום הצפון.
"התוכנית תמוהה. כשמשווים אותה לתוכנית תקומה הממשלתית ליישובי העוטף בדרום, לא ניתן שלא להשתומם. איך ייתכן שלדרום הוקצו 19 מיליארד שקל, מתוכם 8 מיליארד שקל השנה, בעוד שלצפון מקצים פחות ממיליארד שקל לכל 2024, עם הבטחה של 3 מיליארד לשנים הבאות? האם מדובר בשתי מדינות נפרדות? זה פשוט נורא".
מה צריך לעשות עכשיו?
"אני דורש מהממשלה ליצור תוכנית רב-שנתית, עם יעדים ברורים, שתספק אופק תפקודי ברור לצפון, ולוודא שהקריטריונים לתקצוב יהיו שקופים ואחידים".
מה לדעתך הכשל בטיפול הממשלה בצפון?
"הממשלה הפקירה את הצפון. אין בכלל תוכנית כלכלית, אלא רק כיבוי שריפות. הנזק לחקלאות בצפון ממשיך לגדול ומגיע כבר ל-800 מיליון שקל, וזה הנזק הישיר בלבד. חוסר היכולת לקטוף את היבול כרגע מבהיר שנגיע גם לנזק של עד 2 מיליארד שקל בתוך חודשים. אני מוטרד מהמשמעויות של נטישת שטחי החקלאות. 30% מהפירות בישראל מגיעים היום מהצפון. אני מתריע כבר עכשיו בפניך שהמחירים עלולים לעלות בעשרות אחוזים".
איך מצמצמים את הנזק הזה?
"אפשר לעשות כמה דברים: צריך בשנתיים הקרובות להוריד את מחירי המים בצפון לשקל לקוב במקום 2.5 שקל בצפון ובדרום; יש להאיץ הבאת עובדים זרים מיומנים כי חסרים 20 אלף עובדים לחקלאות; על הממשלה להוריד אגרות והיטלים מיותרים; יש לאפשר לייבא ישירות עובדים זרים, בלי תיווך המדינה, כי במצב היום לא נותנים לנו לייבא עובדי חקלאות מתאימים. שהממשלה פשוט לא תפריע לנו".