1. ההיסטוריה חוזרת. 72 שנה חיכו במכבי פ"ת לרגע הזה בו יניפו את גביע המדינה. ספק אם אי פעם הצליח המועדון הצנוע זה להביא 6,000 אוהדים, ואתמול הרגישו הלוזונים סוף-סוף כמו אימפריה. זה כנראה היום המאושר ביותר של המשפחה מאז שהפכה ב-1993 את מכבי פ"ת לפרויקט חיים. ובדרך לשם הגיע הזמן גם לקבור את הבדיחה המיתולוגית: "אפשר להכניס את כל אוהדי מכבי פ"ת למונית אחת". ואגב, גם אז, בתחילת יוני 1952, זה קרה באצטדיון בלומפילד – רק שאז עדיין קראו לו "באסה". בדיוק מה שהקבוצה המפסידה מהדרום הרגישה (וגם הפועל חיפה), שפ"ת תשחק באירופה במקומה).
נכון, זה לא היה גמר יפה לעין, וגם לא כזה שנרצה לזכור, אבל בשורה התחתונה פ”ת עשתה את הבלתי ייאמן: אחרי 90 דקות של שליטה ברורה במגרש, היא השיגה 0:1 מוצדק ביותר על הפועל באר-שבע מפנדל של מוחמד הינדי בדקה ה-86, אחרי נגיעת יד של אנדרה פוקו. גביע שלישי למועדון.
2. ילדים זו שמחה. הלוזונים ספגו לא מעט ביקורות במשך השנים על אופי הניהול שלהם, אבל אתמול הוכח שהדרך שהתוו בעשור האחרון ראויה להילמד בכל מועדון שרוצה להתפתח: בניית מודל כלכלי שמכניס לקבוצה סכומי כסף גדולים ממכירת צעירים בוגרי מחלקת נוער סופר-מוצלחת. אחרי הזכייה בגביע, אותם ילדים שמתחילים את דרכם שם כבר יודעים שהם נמצאים במקום שלא רק מהווה עבורם מקפצה ליעד הבא, אלא כזה שגם אפשר לזכות בו בתארים. בעונה הבאה הם גם ישחקו במוקדמות הליגה האירופית.
אם אליניב ברדה לא היה מתחרט בנוגע לאופיר מרציאנו שאיכזב בליגה, יכול להיות שהיה מדובר בניצחון גדול עוד יותר, כי ניב אליאסי שפתח בשער באר-שבע הציל לפחות שני שערים נוספים בהדיפות מדהימות. השוער המבטיח הוא הדבר הטוב ביותר שיצא מהעונה של באר-שבע.
3. סמליות כפולה. אין כמו שמחה לאיד ביריבויות עירוניות. תשאלו את אוהדי מכבי ת"א שחגגו פעמיים – אליפות ואת ירידתה של הפועל ת"א ללאומית. ועכשיו הגיעה תורה של מכבי פ"ת לפזר מלח על הפצעים. אם לאורך ההיסטוריה הפועל פ"ת נחשבה לנציגה הבכירה של העיר, אתמול נרשם המהפך הסופי: אחת חגגה גביע, בעוד השנייה צללה בחזרה לליגה השנייה. ייתכן שגם מאזן הכוחות ביציעים הולך להשתנות בקרוב.
4. מאמן נולד. רק לפני שנה וחצי יצאה לדרך הקריירה של רן קוז'וך (43) כמאמן, וכבר יש לו שני תארים בארון: גביע הטוטו עם מכבי נתניה (גם בזכות ניצחון בגמר על באר-שבע) וגביע קצת יותר יוקרתי עם מכבי פ"ת. בכלל, זו הייתה עונה משוגעת עבור קוז'וך: אחרי שפוטר מנתניה הוא קיבל עוד קבוצה מרוסקת, שהייתה בסכנת ירידה של ממש, אבל דאג לייצב את הספינה, ואתמול הגיע הבונוס השמן.
5. בידיים ריקות. עונה בינונית של הפועל באר-שבע מסתיימת בצורה עגומה במיוחד. אליניב ברדה הגיע לגמר אחרי שלוש תבוסות בליגה, בהן ספגה הקבוצה שלו 11 שערים, ונראה היה שהוא שומר כוחות למשחק החשוב באמת. בסוף התברר שהיכולת הרעה לא הייתה מקרית, והמאמן הצעיר חותם עונה מאכזבת מאוד. ההפסד גם קובע שבאר-שבע תשחק במוקדמות הקונפרנס ליג במקום הליגה האירופית, שם ההכנסות נמוכות יותר. ברדה, שעדיין לא חתם על הארכת חוזהו, נמצא עכשיו בעמדת נחיתות קשה במו"מ להישארותו.
ואיזה מסכנים 20 אלף האוהדים האדומים: אם לא מספיקים הפקקים בדרך לבלומפילד עקב סגירת מחלף בנתיבי איילון, הדרך חזרה הייתה אפילו ארוכה יותר בשל האכזבה הגדולה.