1. איזה שיעור מאזרחי ישראל מבוטחים כיום בביטוח בריאות פרטי? "למעלה ממחצית מהאזרחים. כשני שלישים מהם דרך ביטוחים קבוצתיים שמשווקים במסגרת מקומות העבודה ומהווים חלק משמעותי בתנאי ההעסקה של העובדים".
2. מה קובעת הרפורמה בביטוחי הבריאות שתיכנס לתוקף בשבוע הבא? "כל מבוטח פרטי במסלול 'שקל ראשון', שנותן כיסוי מלא ללא תלות בקופת החולים, יועבר אוטומטית למסלול משלים שב"ן שישלים רק את מה שקופת החולים לא נותנת. זה לא תקף למי שרכש את הביטוח הפרטי לפני 2016 ולמי שיבקש באופן יזום לא לעבור".
1 צפייה בגלריה
yk13942833
yk13942833
(צילום: שאטרסטוק)
3. המטרה המוצהרת של הרפורמה טובה סך הכל, לחסוך לנו כסף על כפל ביטוחים. איפה הבעיה? "הרפורמה גרמה להעלאה משמעותית של 30%-50% במחירי הביטוחים הפרטיים אז איפה החיסכון שהאוצר מנסה להתהדר בו? ההחלטה איזה ביטוחים לרכוש צריכה להיות אישית — שונא סיכונים ירכוש ביטוחים שיבטיחו שלעולם לא יפול בין הכיסאות והפוך ממנו מי שלוקח סיכונים".
4. למה חברות הביטוח מעלות בצורה כל כך דרמטית את מחירי הפוליסות? "קודם כל כי הן יכולות. יש אי-ודאות ובלבול בשוק מחד וחוסר תפקוד של הפיקוח על הביטוח מאידך וחברות הביטוח מנצלות זאת. הרפורמה גם מחייבת את חברות הביטוח לפצות את הקופות במקרה שמבוטח 'שקל ראשון' עורך ניתוח במסגרת הביטוח של הקופה. ה'עונש' הזה מגולגל לצרכן".
5. מה היה צריך לעשות אחרת? "הבעיה המרכזית בשוק ביטוחי הבריאות היא התנהלות ללא אסטרטגיה וראייה לטווח ארוך. הדוגמה הטובה ביותר לכישלון הרגולטור הוא נושא הביטוח הסיעודי. היום אין בעצם לאזרחי ישראל פתרון לרכישת ביטוח סיעודי פרטי וגם הביטוח של קופות החולים מדשדש ונמצא ככל הנראה באחרית ימיו".