במקום היפה ביותר בגליל, מול נוף עוצר נשימה, התחילו בני הזוג שמואל ובת-שבע גולדמן בפרק חדש בחייהם כשנכנסו כבעלים החדשים של בית הקפה "מקום יפה לקפה", אשר שוכן בצומת כחל בגליל העליון.
הגולדמנים, אנשי המושב יונתן בגולן, בשנות ה-50 לחייהם, הורים ל-14 ילדים ושתי נכדות, לקחו את בית הקפה הוותיק שהקימו לפני 25 שנים אלי ותמי חסון מהמושב כחל, הפכו אותו לכשר ויצקו בו רוח חדשה. הם חנכו את המקום בערב ראש השנה, בחודש ספטמבר של 2023, שבועות ספורים לפני שהכל השתנה. "התחיל פה ממש נהדר", מספר שמואל, "ביקרו פה המוני אורחים, במיוחד בחול המועד סוכות – עד שהגיעו הפצצות".
1 צפייה בגלריה
שמואל ובת שבע גולדמן ב"מקום יפה לקפה"
שמואל ובת שבע גולדמן ב"מקום יפה לקפה"
שמואל ובת שבע גולדמן ב"מקום יפה לקפה"
(יוני שור )
בית הקפה הקטן, שהאורחים בו אוספים את האוכל ויוצאים לשבת בשולחנות שהכנרת, הגולן והגליל פרוסים לפניהם, מושך אליו מבקרים מכל רחבי הארץ והעולם. רבים עוצרים בו כתחנה ראשונה בדרך לביקור בצפון או כתחנה אחרונה בפרידה מהאזור. אולם מאז שפרצה המלחמה, תנועת המבקרים כמעט נעצרה לחלוטין. בעיקר חיילים מגיעים אליו כעת, לקפה ועוגה מנחמת ומתוקה או לסלט ופשטידה.
"בשבועות הראשונים למלחמה עברו פה אין-ספור חיילים, מדרגת רב"ט ועד אלוף", מספרת בת-שבע, "לא אחת ראינו לוחמים יושבים מול הנוף ומנסים להסתיר את הדמעות. גם נשים מודאגות עברו פה ותמיד נדמה היה לי שהן מנסות לשאוב כוחות מהמרחב המרגיע הזה".
שבעה מילדיהם נלחמו בחזית בחודשים האחרונים, בדרום ובצפון. שמואל מביט אל החיילים שסועדים במרפסת המסעדה ואומר: "אנחנו מעריצים אותם כל כך. רק בשבילם שווה לא להישבר ולהמשיך לפתוח כל בוקר את בית הקפה, לראות כיצד הם מתחזקים במקום הזה ותמיד יוצאים מפה עם חיוך".
הם השקיעו הון בבית הקפה ולא יודעים אפילו להעריך מתי יחזרו הימים שבהם הוא המה אורחים ונראה היה כי להשקעה יש תוחלת. "המצב לא פשוט, אבל אנחנו יודעים שנעבור גם את זה", אומר שמואל, "אנחנו צוברים פה המון נקודות קארמה ומשמחים את מעט האנשים שמגיעים לכאן. ברור לנו שברגע שהמצב הנוכחי ייגמר, נקבל הכל בחזרה".
בת-שבע, שנמצאת רוב הזמן מאחורי הסירים והתנורים במטבח, מציצה מדי פעם אל המרפסת הריקה ומוצאת נחמה במי שכן מגיעים לאכול ולקנות. היא ושמואל מתעקשים לשרת כל אורח בעצמם. "אני לא מתחרטת לרגע אחד על שנכנסנו לעסק הזה", היא אומרת, "אנחנו רואים את הפוטנציאל האדיר שיש פה ומאמינים שדווקא בתקופה הזאת המקום הזה הוא לא רק בית קפה, אלא גם בית מרפא לנשמות. גם אם לא רבים מגיעים לפה, בשבילם מי שכן – אנחנו כאן: מול הנוף, הכנרת, עם האוכל, הקפה והאהבה".