המחנה הממלכתי על סף פרישה ואיום התוכחה של חבר הקבינט גדי איזנקוט היה הסימן המובהק לכך; חוק הגיוס מאיים על הקואליציה בגלל החרדים והתנגדות של ח"כים בליכוד; יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מאיים במשבר משלו בגלל תקציבים לחינוך החרדי; והאופוזיציה המפולגת החליטה להקים חמ"ל שמטרתו להוביל מהלכים פוליטיים ופרלמנטריים להפלת הממשלה. היעד שלה: חמש אצבעות של ח"כים מהליכוד שישברו את הכלים - ממשלת ישראל מאוימת מבפנים ומבחוץ.
4 צפייה בגלריה
yk13943692
yk13943692
(קורא להקדמת הבחירות. איזנקוט | צילום: כנס דגן במכללה האקדמית נתניה)
חבר הקבינט איזנקוט אמר אתמול בנאום חריף וביקורתי את מה שאמרו עד לא מזמן חברי המחנה הממלכתי בחדרים סגורים: נתניהו כשל, הוא נמצא בקמפיין, מוכר סיסמאות שווא לציבור הישראלי והמלחמה עוד רחוקה מסיום. פרט מעניין: גם ראש המל"ל צחי הנגבי אמר אתמול, כי על פי הערכות המלחמה תימשך לפחות עוד שבעה חודשים.
"ניצחון מוחלט זה סלוגן קליט. אלו אשליות שווא", אמר אתמול איזנקוט בכנס לזכרו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן. הוא נתן לנתניהו ציון "נכשל", והסביר: "המטרה הראשונה הייתה בלימת תוכנית הגרעין האיראנית, לא צריך להיות מצוי בדוחות המודיעין כדי לדעת שאיראן נמצאת במקום המתקדם והמאיים ביותר מאז שהתחילה את התוכנית הזאת; היעד השני היה חתירה לשלום עם סעודיה, היה נדמה שאנחנו כ'פסע' משם, היום זה נראה די רחוק; השלישי - שימור הכלכלה והורדת יוקר המחיה, ברור שהמגמות שליליות כעת והעתיד החזוי לא מלבלב; המטרה הרביעית הייתה החזרת הביטחון והמשילות, לא צריך להוסיף מילים - ברור שהממשלה נכשלה כישלון חרוץ". גם הטיעון כי לחץ צבאי חזק על חמאס יגרום לשחרור החטופים: "מי שזורע אשליות שנטפל בגדודים ברפיח ואז נחזיר את החטופים, אז הוא זורע אשליית שווא", הוסיף איזנקוט.
4 צפייה בגלריה
yk13943750
yk13943750
מאיים בפרישה. גפני | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בליכוד כבר השלימו עם הערכה כי בשבועיים הקרובים יפרשו שרי המחנה הממלכתי מהממשלה. "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה, ולפרוש מהממשלה בעיצומה של המלחמה", אמרו בליכוד. "במקום לעסוק בחתירה לניצחון, הם עוסקים בפוליטיקה קטנה". במחנה הממלכתי הגיבו: "במקום להוביל להישגים בעקבות התמרון בשדה הקרב, נתניהו מתמרן בין מוקשים פוליטיים ונמנע מלקבל החלטות למען המדינה. בסיסמאות לא מנצחים מלחמות. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".
מי שמחכה לפרישתם של גנץ ואיזנקוט הם שלושת ראשי מפלגות האופוזיציה, לפיד, ליברמן וסער. אתמול נפגשו השלושה בעקבות יוזמה של ליברמן להקים חמ”ל להפלת הממשלה. המטרה היא כי גם גנץ יצטרף לחמ״ל כדי לסמן קווים ברורים בין נתניהו וממשלת הימין מלא-מלא לבין האופוזיציה ומתנגדי נתניהו. אתמול הם סיכמו על "תוכנית פעולה להחלפת הממשלה למען עתיד מדינת ישראל". הם קראו לבני גנץ לפרוש מהממשלה ולהצטרף לפורום להחלפתה.
4 צפייה בגלריה
yk13943365
yk13943365
חמ״ל להפלת הממשלה. ליברמן, לפיד וסער, אתמול
האופוזיציה ההטרוגנית שלא הצליחה באמת לשתף פעולה החליטה על ״תיאום מהלכים להפלת הממשלה״. גורם בכיר בפורום השלושה טען, כי המשימה המאתגרת היא לנסות ולפצח את הליכוד ולהביא ארבעה-חמישה ח״כים שאינם מרוצים מנתניהו והתנהלות הממשלה לפרוש כדי להוביל להקדמת הבחירות או בסיכוי נמוך יותר להחלפת הממשלה בלי בחירות בכנסת הנוכחית.
אבל אלו לא הצרות היחידות של הממשלה והקואליציה. חוק הגיוס הוא איום ממשי ואתמול הגיע איום פנימי נוסף: יו״ר ועדת הכספים משה גפני, שאיים כי אם עד 1 ביוני לא יועברו תקציבים לחינוך החרדי - הוא יעזוב את תפקידו. בהודעת יהדות התורה נאמר, כי אם עד 1 ביוני לא תוסדר העברת מאות מיליוני השקלים להגדלת שכרן של המורות בחינוך החרדי - ח"כ משה גפני יתפטר מתפקידו כיו"ר ועדת הכספים. עוד נאמר: ״הסיעה מגבה את הרב גפני בהודעתו לראש הממשלה, שאם לא יסודר נושא החינוך החרדי על כל מוסדותיו, הוא לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת".
4 צפייה בגלריה
yk13943754
yk13943754
"ציון נכשל" מהשר איזנקוט. נתניהו | צילום: עמית שאבי
גפני עצמו החליט לעלות את העימות סביב הנושא כ׳״מלחמת דת״, לא פחות. בכינוס פנימי סגור התבטא גפני ואמר כי לא מדובר בעניין כספי או תקציבי אלא ב״מלחמת דת״ שנועדה למנוע מחרדים ללמוד.